Conferința Dev.Play este cel mai important eveniment al industriei de gaming din Europa de Est
Vlad a spus în 2023 că Leo a avut o viziune diferită asupra proiectului GRIND, anume că ar fi o idee bună să luăm legătura cu oameni de seamă de pe scena locală de gaming, pentru a promova revista. Din acest motiv, în acel an, editorul nostru-șef a mers la cel mai mare eveniment dedicat dezvoltatorilor de jocuri video din România – Dev.Play – alături de subsemnatul, care abia se alăturase redacției. De atunci au trecut doi ani, două reviste, o comunitate mai mare și foarte multe lansări. Suntem recunoscători că astăzi am ajuns în punctul în care GRIND – singura revistă de gaming din România – este recunoscută atât de dezvoltatorii autohtoni, cât și de numele grele din industrie.
Iar în prezent pregătim câteva colaborări marfă pentru noua revistă ce urmează să fie lansată foarte curând. Vă spunem doar atât: avem două interviuri – Good Old Games (GOG) și John Romero, dar și o copertă specială GRIND V, realizată în colaborare cu CD Media SE, dedicată Nintendo Switch 2 și Mario Kart World.


Pentru cei neinițiați, nu este nimic ocult legat de acest eveniment. Este o conferință unde studiourile de jocuri video din România vin pentru a discuta diverse provocări din industrie, să participe la workshopuri educative facilitate de formatori de top și să facă puțin networking.
Ca în fiecare an, acesta are loc pe parcursul a două zile și se încheie cu prestigioasa gală Romanian Game Awards, unde cele mai bune titluri și cei mai buni dezvoltatori sunt premiați pentru munca și sacrificiile lor, toate pentru a pune micuța noastră țară pe harta industriei de jocuri video.
În 2023 conferința a avut loc la hotelul Novotel de pe calea Victoriei din București, iar în 2024 s-a desfășurat în Aula Magna de la Politehnica București. Anul acesta, evenimentul a revenit la Novotel, iar pentru prima oară în istoria revistei am avut onoarea să fim nu numai recunoscuți, dar și căutați de către participanți. Am avut plăcerea de a interacționa cu dezvoltatori de la diverse companii precum: Ubisoft, EA, noul studio Amazon Games de la București, Epic Games, AMC, și Enchanted Craft Studios.
Am interacționat chiar și cu colegii de breaslă din avocatură. Recunosc că mă bucură faptul că palierul juridic al jocurilor video începe să fie luat mai în serios în România. Din păcate, cum acest articol nu este o recenzie, nu vă pot bucura cu replica mea obișnuită. Așa că, de data aceasta, nu vom începe cu povestea.


Ca întotdeauna, prima zi a început cu discurs susținut de Cătălin Butnariu, urmat de șapte prezentări și un panel, toate strâns legate de diferite aspecte ale dezvoltării unui joc video, de la finanțare, la analizarea proiectului după lansare, sau chiar modul în care ideile trebuie prezentare distribuitorilor pentru a maximiza șansele de lansare ale jocului.
În cele 6 ore intense de prezentări (presărate cu două pauze, ca să nu ne prăjim creierul de la avalanșa de informații și de la căldura infernală din București), mi-am reamintit cât de complexă este această lume fascinantă. Mai complexă decât și-o imaginează consumatorul de rând. Iar uneori, aspectele de business pot cântări mai greu decât însăși puterea creativă a dezvoltatorilor noștri preferați.
Mare majoritate a prezentatorilor din prima zi au fost români, iar accentul a fost pus pe teme și sfaturi direct aplicabile pentru dezvoltatorii locali. Desigur, a existat și un workshop interesant susținut de Luke Savage, Education Advisor la Epic Games, în care le-a împărtășit studenților zece sfaturi esențiale pentru a-și construi o carieră de succes în această industrie vastă.
Din păcate, nu am reușit să ajung la petrecerea Dev.Play de la clubul Expirat. Sunt sigur că toată lumea s-a distrat pe cinste, dar promit că la ediția viitoare nu voi rata ocazia!

Sursa: www.facebook.com/dev.play.conference
A doua zi a venit cu multă căldură, voie bună și o mulțime de prezentări susținute de invitați internaționali. Printre numele mari s-au numărat Philip Martin (de la Hazelight, studioul ce ne-a oferit Split Fiction, It Takes Two și A Way Out), Phil Knowles (de la Amazon Games) și chiar Nav Sunner (unul din cei mai buni avocați din domeniul jocurilor video).
Desigur, nu au lipsit nici sesiunile de workshop-uri, unde s-a discutat despre rolul femeilor în industria de gaming, despre trucuri pe care scenariștii le pot folosi pentru a crea povești memorabile, dar și despre posibilitatea de colaborare cu Sony Interactive Entertainment – în cadrul unui workshop organizat de Lewis Speller, manager la SIE Europa.
Ziua s-a încheiat cu gala premiilor Romanian Game Awards, care a avut loc, ca și în prima zis, la hotelul Novotel.

La ediția din 2025, marele câștigător a fost Door Kickers 2, ce a primit premiul pentru Jocul românesc al anului.
În total, au fost acordate 12 premii, pentru diferite categorii, după cum urmează:
- Independent Studio of the Year – Edgeflow Studio;
- Game Development Company of the Year – Funcom Romania;
- Best Co-Development Project – Assassin’s Creed: Shadows/Ubisoft Romania;
- Best Support Services Project – Five Nights At Freddy’s Help Wanted 2/Amber;
- Best Media Support for Romanian Games – Sorin Badea de la Radio Guerilla;
- Games Industry Star Supporter Awards – Alexandru Pădure/Assist Software;
- Best Student/Game Jam Project – The Nancy Project;
- Best Social Change Project – Play for Democracy/Asociația Arden;
- Games Industry Star Support Award – Ioan Dăescu;
- Best Upcoming Romanian Game – Breachaway;
- Romanian Industry Legend Award – Marius Potârniche;
Mulțumim DBO pentru invitație și pentru tot suportul oferit în organizarea evenimentului, dar și pentru tot efortul depus pentru a arăta lumii că România este un veritabil gaming hub, indiferent că vorbim de dezvoltarea jocurilor, organizarea de concursuri și campionate sau conectarea diferitelor generații prin puterea acestui hobby minunat, care stă chiar la baza revistei GRIND.


Articol scris de Tudor-Codrin Enea