În calitate de gazdă a emisiunii "Vorbe-n tren", Bogdan Menci i-a invitat pe cei doi coordonatori ai revistei GRIND 3 (Leonard Luția și Vlad Costea) pentru a discuta despre dispariția presei scrise în format tipărit și importanța ei în contextul digitalizării.
Înainte de apariția Google, căutam informații în diverse reviste. Odată cu popularizarea internetului, aceste publicații au început să dispară. Pentru a înțelege mai bine fenomenul, Bogdan Menci a decis să realizeze o emisiune alături de Leonard Luția (un maestru al designului și creator al mai multor interfețe de aplicații care probabil au înlocuit materialele tipărite) și de Vlad Costea (realizatorul podcastului Bitcoin Takeover și co-fondatorul proiectului GRIND, actualmente singura revistă de gaming din România).
În deschidere, Vlad a menționat că revistele de gaming fizice încă există, dar nu și în România. El crede că românii nu le apreciază suficient și preferă comoditatea internetului. A exprimat dezamăgirea sa față de declinul presei scrise și lipsa de independență și calitate în publicațiile digitale. Cu toate acestea, este optimist în privința proiectelor precum GRIND și alte reviste orientate către comunitate care continuă să satisfacă nevoile cititorilor.
Declinul Revistelor Fizice în Favorea Platformelor Digitale
Leo a împărtășit experiența sa de a căuta o revistă de gaming în timpul călătoriei sale la Copenhaga, Danemarca. A menționat că nu a putut găsi nicio astfel de publicație în oraș, ceea ce a dus la o discuție despre declinul presei scrise în favoarea platformelor digitale. Bogdan a evidențiat comoditatea accesării conținutului digital pe smartphone-uri și tablete, cu ecranele lor luminoase și capacitățile tehnice aflate în permanent progres. Aceste tehnologii au contribuit la trecerea către lectura digitală. Bogdan Menci a menționat, de asemenea, numele unor publicații precum The New York Times și Wired – care necesită abonamente pentru a le accesa conținutul digital exclusiv.
Pierderea Informației în Era Digitală și Importanța Arhivelor
Am discutat despre pierderea potențială a informațiilor într-o lume digitalizată în totalitate și importanța păstrării materialelor tipărite în arhive. Vlad a menționat “dreptul de a fi uitat” în Uniunea Europeană, care permite indivizilor să solicite eliminarea anumitor informații. Am discutat despre limitările digitalizării și birocrația implicată în crearea de fișiere fizice și documente. Mai mult, am menționat și nevoia de a avea un mod mai simplu de a accesa informațiile… cu doar o atingere de buton.
Rolul Comunității în Păstrarea Publicațiilor Fizice și Digitale
În cea de-a doua parte a emisiunii, am discutat despre importanța implicării comunității în păstrarea publicațiilor fizice și digitale, precum și rolul nostalgiei și pasiunii în menținerea acestor publicații în viață. Am menționat existența arhivelor online și nevoia unei comunități pentru a da sens și continuitate acestor publicații. De asemenea, am expus provocările cu care s-au confruntat revistele în trecut și disponibilitatea actuală a publicațiilor pe piață. În final, am anunțat lansarea digitală a celui de-al treilea număr al revistei GRIND – în data de 12 decembrie 2023, la ora 12 (12.12-12:00).
GRIND – O Revistă de Gaming pentru Comunitate
GRIND 3 este o revistă lucioasă, groasă și super cool, cu un design minunat, culori spectaculoase și aproximativ 210 pagini. Este concentrată pe gaming, dar conține și articole despre benzi desenate, jocuri de societate (board games), cărți și filme. Trebuie menționat faptul că toate revistele GRIND sunt disponibile gratuit pentru a fi citite, descărcate, tipărite și chiar vândute.
Calitatea și Efortul în Era Digitală
Vlad Costea a menționat că o consecință a digitalizării este că oamenii nu mai consideră prea mult la calitatea și efortul pe care îl depun în munca lor, știind că pot edita, modifica și face mici corecții oricând. Cu toate acestea, când oamenii știau că un material urma să fie tipărit și altcineva urma să țină în mână și să răsfoiască produsul (ziar, revistă, carte), exista o mai mare atenție la detalii în ceea ce privește gramatica, ortografia, structura propozițiilor și alte elemente care țin de scris.
Lipsa de Apreciere pentru Expertiză și Tendința de a Ne Baza pe Opiniile Altora
Am discutat despre abundența de materiale traduse de la chioșcurile de presă de la aeroporturi și gări, precum și despre influența revistelor de gaming străine. Vlad a recunoscut că îi place să citească reviste străine pentru a găsi surse de inspirație și a evidențiat accentul care se pune în alte țări pe experiența, expertiza și reputația unor redactori veterani.
Arhivele Comunității și Segmentarea Conținutului
După falimentul LEVEL, PC Games și Xtrem-PC, au apărut inițiative ale unor cititori care au decis să scaneze și să creeze arhive publice pentru întregul conținut publicat. Printre eforturile cele mai remarcabile se numără arhiva CandApareRevista, care include o istorie aproape completă a revistelor publicate în România. Mai mult de atât, precizăm și faptul că redactorii care au contribuit la realizarea acestor materiale s-au dispersat pe platforme individuale (bloguri, forumuri, canale de YouTube) care rareori se intersectează.
Când Apare Revista… GRIND3?!
Intrați pe site-ul GRIND (grnd.ro) în data de 12 decembrie 2023, la ora 12 (12.12-12:00). Vă așteaptă o surpriză de vreo 210 pagini!
Momente Notabile din Interviul lui Bogdan Menci, Alături de Leonard Luția și Vlad Costea
00:02:35 – Dispariția din ce în ce mai accentuată a revistelor și ziarelor pe suport fizic și impactul digitalizării asupra lor.
00:03:52 – Existența presei scrise de gaming în alte țări și lipsa acesteia în România, precum și importanța prețuirii și sprijinirii presei scrise de către români.
00:04:34 – Impactul internetului și apariția proiectelor precum GRIND în menținerea presei scrise într-o formă adaptată la noile tehnologii.
00:07:18 – Despre lipsa revistelor de gaming pe suport fizic în magazinele din Copenhaga și trecerea către formatul digital.
00:08:19 – Dezbatere despre avantajele citirii materialelor pe dispozitive electronice, cum ar fi telefoanele și tabletele, în locul formatului tipărit.
00:11:11 – Observații despre scăderea interesului pentru citit în general și dispariția ziarelor în trenuri, cu menționarea faptului că informațiile digitale pot fi șterse sau modificate mai ușor decât cele printate.
00:14:51 – Discuție despre birocrație și dificultățile întâmpinate în digitalizarea instituțiilor.
00:15:45 – Dezbatere despre importanța arhivelor digitale și riscurile asociate cu pierderea informațiilor.
00:19:36 – Importanța comunității în menținerea și protejarea publicațiilor în format fizic sau digital.
00:22:52 – Discuție despre revista GRIND, singura revistă de gaming din România, cu design atractiv și conținut diversificat.
00:23:16 – Prezentarea conținutului revistei GRIND 3, inclusiv interviuri, articole despre colecționari de jocuri video și secțiuni despre artă și comics.
00:27:07 – Începuturile proiectului Grind, care a avut ca scop încurajarea altor oameni să scrie și a evoluat într-o revistă artistică și diferită.
00:29:42 – Felul cum digitalizarea a dus la o scădere a calității și atenției la detalii în materialele scrise.
00:31:01 – Revistele și ziarele pe suport fizic și importanța lor în ceea ce privește gramatica, ortografia și organizarea frazelor.
00:35:11 – Discuție despre importanța calității și consecvenței în realizarea revistei GRIND, atât din punct de vedere grafic, vizual, cât și al conținutului și informației.
00:37:13 – Discuție despre dispariția revistelor și ziarelor pe suport fizic și importanța lor în contextul digitalizării.
00:37:48 – Pasiunea și principiile lui Vlad, fondatorul proiectului GRIND – singura revistă de gaming din România.
00:39:00 – Discuție despre existența revistelor de gaming în alte țări și diferențele în abordare și apreciere a acestora față de România.
00:44:39 – Discuție despre jocurile noi care au apărut în revista GRIND din anul 2021.
00:45:28 – Despre exprimarea sinceră a opiniilor în revistă și lipsa de grijă despre ceea ce ar putea crede alții.
00:47:05 – Discuție despre jocurile noi și vechi prezentate în revista Grind, precum și despre structura articolelor care le recenzează.
Articol de Vlad Costea