Skip to content
Menu
GRIND
  • ARTICOLE
  • REVISTA
    • GRIND1 (2021)
    • GRIND: Ediția Definitivă
    • GRIND2
    • GRIND3
    • GRIND 3 Supliment
    • GRIND 4
  • PODCAST
  • REDACȚIA
  • PATREON
  • CONTACT
GRIND

Clair Obscur: Expedition 33 – Review

Posted on 23 April, 2025

Favoritul meu pentru Game of the Year!

Ascultați aici. Dacă e un joc pe care am vrut să pun mâna anul acesta ca să-i fac review… ăsta este. Înainte să începem doresc să menționez faptul că nu sunt mare fan al jocurilor turn-based. Sunt foarte pretențios când vine vorba de ele. Chiar am discutat într-un interviu cu Filip Andersson, Game Director la Palindrome Interactive, că toate sunt simulatoare de foi de calcul la final de zi. Modul în care le prezinți jucătorului face diferența.

Însă m-am îndrăgostit la prima vedere de combatul dinamic din Clair Obscur. Îmi place să parez la nebunie. Lies of P și Sekiro sunt jocurile mele preferate. Așa că am fost în extaz să văd cum această mecanice este folosită inteligent și în alt gen de joc.

Să nu mai menționez muzica. Am avut chiar plăcerea să schimb câteva vorbe cu Lorien Testard, compozitorul. O să fie jaf la drumul mare dacă el, Alice Duport-Percier și Victor Borba nu câștigă o mulțime de premii anul acesta.

Un ultim aspect pe care doresc să vi-l menționez înainte să începem este legat de optimizare. Datorită acestora nu am putut să mă bucur complet de joc, din păcate. Problemele de optimizare m-au lovit din plin. Black screen după black screen. Credeți-mă, am petrecut vreo 70 de ore în joc, din care doar 45 de ore sunt înregistrate de ceasul din joc. În restul de 25 a trebuit să tot bat aceeași boși și să mă uit la aceleași scene din nou și din nou din cauza crash-urilor. Hai să zicem că jumătate sau mai puțin le-am petrecut învățând tiparele inamicilor.

O să vă spun mai multe când vorbesc despre performanță și optimizare. Să trecem la hăcuit și spânzurat celelalte aspecte întâi.

Povestea până acum…

Lumière este un oraș ficțional care întruchipează Parisul în stil Belle Époque. Vă puteți holba la el ore în șir. Arhitectura, stilul vestimentar, culorile… Maiestuos e puțin spus. Dar frumusețea nu ține veșnic. În fiecare an, Pictorița scrijelește un număr pe Monolith. Persoanele cu vârsta respectivă vor înceta să existe. Numărul scade de la an la an, fiind o numărătoare inversă până la dispariția omenirii. Dar oamenii n-au stat cu mâinile în sân. Începând cu Expediția Zero de acum 67 de ani, au încercat constant să rupă ciclul și să salveze umanitatea de la moarte iminentă. Fără noroc. “Pregătim calea pentru cei ce ne vor urma” a devenit motto-ul fiecărei Expediții. Toți știau că reîntoarcerea lor era o problemă de “dacă”, nu de “când”.

Acum e rândul lui Gustave, Lune și Sciel să se alăture Expediției 33 într-o nouă tentativă de a doborî Pictorița. Gustave este un inventator dibace și curajos. Lune este un magician calm și calculat. Iar Sciel este magicianul nostru optimist care folosește coasa.

N-am zis nimic de Maelle, nu? Chiar dacă apare frecvent în trailere. Ei bine, ea se alătură grupului înainte de vreme – are doar 16 ani. Dar vă asigur că are motive întemeiate.

Monoco este alt membru amuzant care se va alătura grupului. El e parte dintr-o rasă numită Gestrali – păpuși vii care iubesc să se lupte. Monco este special, deoarece se poate transforma în creaturile pe care le doboară… după ce le taie picioarele. Nu întrebați, ok? N-a fost ideea mea.

Esquie este ultimul care ni se alătură. Știți mingea gigantică pe care Expediția o folosește în trailere pentru a se deplasa? El este. E probabil cea mai puternică ființă. Numai de n-ar fi leneș și n-ar acționa când are chef.

Prestația actorilor îi aduce pe fiecare dintre ei la viață. Cel mai cunoscut dintre aceștia este Andy Serkis. Dar nu este singurul nume greu. Îl avem pe Daredevil însuși, Charlie Cox, care îl joacă pe Gustave. În spatele lui Maelle se află Jennifer English, cunoscută pentru Shadowheart în Baldur’s Gate III. Iar Verso, acest personaj misterios despre care nu vă pot spune multe, este jucat de Ben Starr. Posibil să fi auzit de el pentru roluri precum Clive Rosfield în Final Fantasy XVI sau Khazan în The First Berserker: Khazan.

Deși îl ador pe Serkis, Charlie Cox este cel care m-a impresionat teribil în acest joc. Mi-a întrecut toate așteptările pentru debutul în primul său joc video. Fiecare inflexiune a vocii, fiecare mușchi contractat, fiecare expresie, fiecare emoție… Omul ăsta și-a lăsat amprenta asupra mea ca una dintre cele mai memorabile personaje din jocurile video. Și asta doar după prima sa reprezentație. Gustave trăiește și respiră datorită lui.

Există totuși câteva probleme în scenele normale, nu cele preînregistrate. Lip syncing-ul nu se potrivește de fel. E mereu mai lent decât replicile. Mai lipsește și opțiunea să dăm skip complet dialogurilor pe care le-am auzit deja.

O modalitate inteligentă prin care povestea și evenimentele trecute sunt prezentate ține de jurnalele expedițiilor anterioare. Acestea conțin înregistrări audio din momentele lor finale și mesajul pentru urmașii lor. Sunt singurul obiect de colecționat pentru poveste și apreciez această abordare simplistă.

Lumea în sine dă senzația de metroidvania. Accesul în multe regiuni este condiționat de noi abilități pe care trebuie să le deblochezi pentru Esquie. Trebuie doar să găsești pietre pe care le-a pierdut în timp ce urmezi povestea. Câteva din acestea sunt tipice genului JRPG, precum spartul stâncilor, înotul, sau abilitatea de a zbura.

Vei mai da și de diferite NPC-uri de-a lungul călătoriei. Unele dintre ele oferă momente comice. Unele progresează povestea. Iar unele îți permit să faci comerț sau să-ți îmbunătățești arsenalul. Niciunul nu se simte enervant. Și fiecare are un rol prestabilit. Sugestia mea este să rotiți membrul activ care interacționează cu alte personaje. E posibil să fiți martori la interacțiuni unice!

Aceasta este cea mai bună experiență pe care am avut-o cu media interactivă de până acum în materie de poveste. A trecut ceva vreme de când un joc m-a atins la suflet. Multe dintre ele m-au impresionat pe parte de gameplay. Foarte puține mi-au furat inima cu o experiență atât de profundă și mult prea umană.

Când unul cade, mergem înainte…

Știam că nu vorbim despre un joc turn-based clasic din momentul în care am văzut video-uri cu gameplay. Combatul activ și reactiv m-a câștigat din prima.

Partea activă ține de abilitățile din timpul luptelor. Poți preselecta pe care trei membri îi vei trimite contra inamicilor. Fiecare poate folosi atacuri normale, atacuri la distanță sau skill-uri. Atacurile normale nu consumă nimic. Din potrivă, vei primi un punct de abilitate (AP) în urma lor. Dar îți vor încheia tura. Atacuri la distanță consumă un AP și le poți folosi până rămâi fără aceste puncte. Sunt utile dacă vrei să lovești punctele slabe ale inamicilor, cât și împotriva inamicilor zburători. Dar aveți grijă deoarece oricare acțiune poate fi eschivată de către dușmani.

Personajele pot fi personalizate prin intermediul skill-urilor.  Va trebui să investești inteligent în abilitățile pe care urmează să le folosești activ. Și fii atent, deoarece poți echipa un maxim de șase. Deci alege cumpătat!

Aș zice că poți experimenta puțin. Vei putea găsi sau cumpăra iteme care îți permit să te respecializezi. Nu am apelat la ele, deoarece am avut o idee clară pentru ce voiam de la fiecare personaj. Dar hey, ai libertate de manevră dacă ai nevoie.

Fiecare personaj mai vine și cu Gradient Attacks. Strângi Gradient Charges în urma acțiunilor din timpul luptei. Un charge îți permite să folosești cel mai slab Gradient Attack. Trei charge-uri îți oferă acces la cel mai puternic. Iar acest tip de atac poate fi deblocat doar dacă ai o legătură mai puternică între personaje. Așa că mergi și vorbește cu fiecare atunci când ești în tabără.

Voi separa skill-urile în două categorii: ofensive și de suport. Numele sunt destul de sugestive. Eu am mers mai mult pe cele ofensive pentru că îmi place scandalul. Vă voi explica pe larg când ajungem la partea reactivă a luptelor.

Nu în cele din urmă, trebuie să realizezi acțiune care sunt cronometrate pentru a-ți dezlănțui abilitățile. E posibil să produci mai puține daune, să oprești abilitatea sau chiar să te rănești singur dacă nu le realizezi la momentul oportun. Și nu te îngrijora dacă nu ești fanul lor. Există opțiuni de accesibilitate prin care se pot executa automat. Eu le-am lăsat active, deoarece te țin implicat.

Hai să vorbim și despre partea reactivă. Inamicii nu vor sta să se uite cât le dai bătaie la popou. Te vor ataca. Și vei putea profita de aceste atacuri în favoarea ta. Ei au secvențe de atacuri normale pe care le poți para sau evita. Fiecare atac are un tempo specific și un stimul vizual, auditiv, sau pe ambele.

Eschivele sunt opțiunea mai sigură – fereastra în care le poți executa este mai generoasă. Paratul este mai distractiv și are mai multe beneficii. Dacă parezi toate atacurile sau majoritatea (inclusiv ultima lovitură), vei realiza un contraatac. Contraatacul va fi realizat de întreg grupul în cazul atacurilor care i-ar fi afectat pe toți.

Peste unele atacuri poți doar sări, care este diferit de celelalte două acțiuni. Vei primi un semnal vizual și auditiv când este cazul. Iar o săritură reușită îți permite să contraataci cât ești în aer.

Și asta nu e tot. Inamicii pot realiza și ei Gradient Attacks. Răspunsul la acestea este un Gradient Counter. Unele dintre Gradient Attacks au o singură lovitură. Unele reprezintă ultima lovitură dintr-o secvență. Doar fii atent. Nu te panica atunci când ecranul devine gri. Și apasă butonul potrivit la momentul potrivit.

Nu pot insista cât de bine se încheagă toate aceste elemente pentru a oferi o experiență de gameplay satisfăcătoare. Să lovești un inamic cu un contraatac după ce i-ai parat toate atacurile se simte divin. Mai ales dacă joci pe cea mai mare dificultate, cum am făcut eu. Nu prea e loc de eroare acolo.

La fel de mult trebuie să insist să te obișnuiești cu tiparele de atac ale inamicilor. Nu te baza exclusiv pe upgrade-uri. Vei avea mai mult de câștigat dacă înțelegi cursul luptei. De fapt, eu tot am strâns iteme care refac HP-ul, AP-ul, reînvie membrii căzuți etc. , dar nu le-am folosit pe niciunul. Sunt genul care preferă să joace curat. Și am presimțirea că o să te distrezi la fel de mult dacă folosești o abordare similară.

Dar mai ai și alte jucării în arsenal. Primele upgrade-uri pe care le poți obține sunt Pictos. Pot fi găsite, pica de la inamici, sau cumpărate. Poți echipa doar trei per caracter. De exemplu la începutul jocului am echipat-o pe Lune cu o combinație de Pictos ce îmi permitea să încep orice luptă cu +2 AP și câte un punct în plus pentru fiecare lovitură parată cu succes.

Dar acesta nu este singurul folos pentru Pictos. Câștigă patru bătălii cu un Picto echipat și acesta va deveni o Lumina. Cum funcționează Lumina? Spre deosebire de Pictos, acestea pot echipate pe orice personaj dorești. Dar ai grijă, deoarece fiecare Lumina are un cost, iar fiecare personaj are un număr specific de puncte pentru aceste bonusuri pasive. Vei primi câte un Lumina Point cu fiecare nivel. Mai poți găsi sau cumpăra iteme care să crească această capacitate.

Poți găsi, cumpăra, și îmbunătăți armele. Acestea dictează ce fel de damage elemental produc atacurile normale. Unele abilități folosesc elementul asociat armei echipate.  Vulnerabilitatea la elemente a inamicilor este importantă în prima parte a jocului. Armele mai vin la pachet și cu o serie de bonusuri pasive pe măsură ce le îmbunătățești. Poți face acest lucru folosind diferite materiale sau înfrângând un grup de inamici aflat într-o locație specifică.

Planifică în jurul armelor cu bonusurile pasive care îți plac dacă vrei să gândești pe termen lung. Începe să prioritizezi ușor-ușor și skill-urile care includ mai multe lovituri. Investește în atributul Luck pentru șanse mai mari de lovituri critice. Și folosește Pictos și Lumina care îți cresc damage-ul normal și cel de Break. Hai să vă explic.

În primul rând, limita superioară per lovitură este 9.999. Deci vei vrea să ai un nivel ridicat de Luck pentru a spori șansele să atingi acest număr consistent. Abilitățile cu mai multe lovituri îți cresc șansele să prinzi atacuri critice.

“Ce-i Break Damage?” ai putea întreba. Fiecare inamic are o bară de Break care se umple pe măsură ce îl rănești. Vei putea să realizezi un atac ce îl incapacitează pentru o tură atunci când bara este plină. Doar anumite skill-uri pot face acest lucru. Așa că ține unul sau două personaje cu astfel de skill-uri prin preajmă.

Sugerez să fii atent și la atributele care cresc eficacitatea armelor. Vei primi trei puncte pe nivel pe care le poți aloca. Iar fiecare personaj are un atribut care se regăsește la mai toate armele folosite. De exemplu, armele lui Sciel scalează bine cu atributul Luck.

Voi admite că m-a deranjat când am auzit vestea că nu vor fi hărți în joc. Cum se presupune că voi găsi totul dacă nu știu unde mă aflu? Din fericire, acest lucru se aplică doar în zonele individuale de joc. Există o hartă globală prin care putem călători și ia forma unei versiuni zoom-out a continentului. Aceasta oferă suficiente informații, fără să știrbească din bucuria de a explora. Zonele pe care le-ai vizitat deja vor avea numele afișat. Locațiile sunt colorate cu alb sau roșu pentru a denota nivelul lor de periculozitate.

Dacă o zonă e accesibilă, intră cu încredere și vezi ce se află înăuntru. S-ar putea să ai surpriza să descoperi un obiect, un boss secret sau o nouă regiune pe care să o explorezi pentru a-i desluși secretele!

Cel mai bun prieten pe această hartă-continent este abilitatea de a ridica tabăra. Nu doar fiindcă mai discuți cu restul membrilor. Dar și pentru că îți poți îmbunătăți membri expediției, să resetezi HP-ul și să creezi un save point înainte să te bați cu inamici.

Majoritatea inamicilor sunt Gestrali ahtiați după lupte ca Monoco. Aceștia oferă obiecte normale pe care le poți cumpăra. Însă, au și un un inventar secret pe care îl poți debloca dacă îi învingi în luptă. Astfel, acești inamici devin o cale ușoară de a face experiență, deoarece nu e greu să-i înfrângi.

Vorbind despre experiență, aceasta se aplică întregului grup. Chiar și personajele inactive vor crește în nivel la final de luptă. Există și câteva zone unde poți face GRIND dacă simți nevoia.

Modul în care sunt construite regiunile este inteligent și nu adaugă timpi morți de dragul de a o face. Accesul la grappling hooks facilitează traversatul. Cel mult vei avea de revizitat câteva regiuni pentru a da de pământ cu un boss sau doi care erau prea puternici inițial. Vei mai găsi și iteme din când în când. Și le poți folosi strategic. Jocul salvează automat de fiecare dată când strângi un item. Așa că le poți folosi ca mini-save points.

Sincer, ar trebui să mă uit foaaarte atent ca să găsesc vreo chichiță pe parte de gameplay.

Dați-le artiștilor toate premiile deja!

Acum e momentul meu de fanboy pentru tot ce ține de direcția vizuală și audio. E indiscutabil cel mai frumos joc pe care am pus mâna, după ce Dragon Age: The Veilguard m-a surprins cu grafica fidelă și nivelul de detaliu. Știu cum să folosească luminile. Știu să folosească unghiurile camerelor și efectele speciale. Și cu siguranță știu să folosească la maxim tehnologia de motion capture și prestațiile actorilor. Fie că vorbim despre scenele din jurul focului de tabără sau luptele crâncene cu boșii… JOCUL LIVREAZĂ!

Încă îmi mențin argumentul că Lorien, Alice, și Victor ar trebui să câștige o grămadă de premii pentru ce au făcut cu muzica. Melodiile mi-au ignorat creierul și au mers direct la suflet. Și nu e vorba doar de un singur gen muzical pe care l-au folosit. Și-au dat voie să experimenteze cu mai multe. Poți asculta arii de operă, rock, jazz, muzică atmosferică și multe altele. Te poți baza pe coloana sonoră ca să captureze gravitatea, sentimentul de pericol, bucuria, incertitudinea sau orice alt sentiment asociat scenelor.

Efectele de sunet sunt viscerale pentru atacuri, parat, contraatacuri și restul abilităților speciale. Am simțit fiecare acțiune. Fiecare buton apăsat. Nici nu știu cum să-i mai laud pe oamenii ăștia.

Ajungem la momentul în care expediția eșuează…

E timpul să vorbim despre optimizare… Mai bine zis, despre lipsa ei. În primul rând, vei avea nevoie de un sistem ca lumea dacă vrei să te bucuri de ce are de oferit Clair Obscur: Expedition 33. Verifică cerințele de pe Steam și vei înțelege ce zic. Dar nici măcar acele specificații nu-ți vor garanta o experiență fără probleme.

Setup-ul meu de încredere cu RTX 3070, i7-10700 și cei 32 GB RAM m-au salvat de multe ori în alte jocuri. Dar Clair Obscur a vrut să fie excepția de la regulă. Și e posibil să se fi vărsat niște sânge în urma altercației.

A trebuit să folosesc preset-ul Mediu ca să înregistrez ceva gameplay pentru voi. Dar am trecut repede pe cel Epic după. Și am avut parte de vreo 10 ore în care m-am holbat la frumusețile pe care le-au creat cei de la Sandfall Interactive. Dar apoi… apoi lucrurile au degenerat. N-am pierdut din cadre. N-am avut probleme grafice. Dar ecranul meu ajungea negru și nu puteam face nimic – placa video ceda. Acest lucru s-a întâmplat de prea multe ori ca să pot număra.

M-am gândit imediat la problemele pe care Nvidia le-a avut recent. Noile lansări au avut probleme majore din cauza penultimului driver. Am făcut chiar downgrade la versiunea 566.36, care era cea mai stabilă. Dar problemele au persistat. Cea mai recentă versiune n-a fost de ajutor, deși ar fi trebuit. Nici preset-ul grafic Low n-a făcut ceva.

Și nu e ca și cum m-am lovit de această problemă sporadic. Mi s-a întâmplat chiar și de cinci ori consecutiv după câteva minute de luptă cu vreun boss sau de vizualizat o scenă. Să nu vă mai zic de câte ori a trebuit să lupt cu aceeași boși din nou și din nou. Sau cât de frustrant a fost.

Cea mai nasoală parte este că am avut parte de un softlock după mai bine de 70 de ore petrecute în joc. Aceste probleme mi-au pus o piedică la unul din ultimii boși și mă enervează teribil că un joc atât de bun suferă din cauza acestui lucru.

M-am mai lovit de câteva probleme mai minore. Am fost teleportat în zone inaccesibile pe hartă sau unele scene făceau zoom în interiorul modelelor personajelor pentru câteva secunde. Dar acestea s-au întâmplat de trei ori în total și să zicem că le-aș putea trece cu vederea. Chiar și teleportatul ciudat putea fi rezolvat încărcând o salvare anterioară.

Sper din suflet la un patch care să rezolve situația la lansare. Altfel nu-mi voi mai risca integritatea sistemului. Te sfătuiesc și pe tine să ai grijă. Eu am persistat și am tot încercat să joc fiindcă e jocul pe care l-am așteptat cel mai mult. Dar nu voi mai face aceeași greșeală de două ori.

Verdict Final

Clair Obscur: Expedition 33 merită din plin titlu de capodoperă… atunci când îl poți juca. Are cel mai antrenant și plăcut sistem de luptă pe care l-am întâlnit într-un joc turn-based. Povestea te unge la inimă. Universul arată de nota 20. Sunetul și muzica sunt cele mai bune pe care le-am auzit de când am pus mâna pe jocuri video.

Din păcate, e chinuit de optimizarea slabă pe PC. Vreau să recomand tuturor oamenilor și rudelor să-l joace. Chiar vreau. Sufletul și pasiunea creatorilor sunt palpabile. Oamenii de la Sandfall Interactive dau aici o lecție despre cum să spui o poveste, gameplay, artă și muzică. Și totuși… partea tehnică i-a bătut.

Mă bucur că ne-a venit totuși comunitatea în ajutor cu modurile care să îmbunătățească performanța fără să scadă calitatea jocului. Este totuși un semn de alarmă pentru tot mai mulți dezvoltatori. Nu e rezonabil să lansezi un joc slab optimizat, iar jucătorii să spere că vreun modder o să rezolve problema.

În orice caz, acum vă puteți bucura de el pe toate platformele și fără probleme grave. Îi dau 9/10 și sper să-i văd pe cei de la Sandfall Interactive că ridică Game of the Year Award.

Jucat pe: PC (Steam)
Lansare: 24 Aprilie 2025
Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive

Scor Final
0

Clair Obscur: Expedition 33 merită dinplin titlul de capodoperă… atunci când îl poți juca. Are cel mai antrenant și plăcut sistem de luptă, povestea te unge la inimă, iar universul arată de nota 20.

Review scris de Constantin Dumitru

  • Clair Obscur: Expedition 33
  • Kepler Interactive
  • PC Game Pass
  • PC Games
  • Review
  • Sandfall Interactive
  • Xbox Game Pass

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Articole recente

  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Review14 May, 2025
  • DOOM: The Dark Ages – Review9 May, 2025
  • Ce titlu GTA ți-a plăcut cel mai mult?8 May, 2025
  • TOP 5 jocuri STAR WARS pe care trebuie să le încerci!4 May, 2025
  • TOP 5 jocuri remasterizate cu respect și stil1 May, 2025

Categorii

  • Giveaway
  • News
  • Podcast
  • Preview
  • Reviews
  • Revista
  • Top
  • Uncategorized
©2025 GRIND | WordPress Theme: EcoCoded