Gameplay similar cu For Honor, grafică inspirată din Fortnite și o nevoie acută de îmbunătățiri.
Acum vreo doi ani cei de la Kwalee au lansat trailer-ul pentru un joc axat pe duelurile dintre samurai numit Die By The Blade. Tot poporul a fost impresionat de ce a văzut în materie de gameplay și chiar l-au numit succesorul spiritual al jocurilor Bushido Blade, o serie cu un concept similar lansată de Square Enix pentru primul PlayStation. Între timp titlul a schimbat publisherul cu Grindstone, care de altfel este unul dintre studiourile care dezvoltă jocul alături Triple Hill Interactive și Toko Midori Games. Vă spun sincer că oamenii de la Kwalee au evitat o situație problematică atunci când au renunțat la titlu – o să înțelegeți de ce imediat.
În cel mai bun caz, neplăcut. În cel mai rău caz, dezamăgitor
Ideea din spatele jocului e cât se poate de simplă. Joci împotriva unui oponent controlat de calculator sau a unei persoane într-un duel între samurai, iar fiecare tăietură înseamnă game over pentru unul dintre voi. Lovești un oponent, personajul său moare și pierde una dintre cele două vieți. Cel care învinge oponentul de două ori primul câștigă. Poți realiza tăieturi pe verticală sau orizontală, în funcție de ce butoane apeși pe controller sau mouse. Poți executa și mișcări precum rostogoliri, pași în spate, sau să parezi atacurile pentru a adăuga un nivel de complexitate și realism jocului. Fiecare dintre aceste acțiuni consumă energie – dacă te agiți prea mult cu acțiunile ca un iepure după 1 litru de cafea și 2 litri de cola riști să rămâi fără energie și să-ți iei bătaie de la oponent. Jocul introduce și o serie de posturi (Stances) pe care personajul tău le poate adopta: o poziție în care stai mai drept, una în care ești mai aproape de sol, și una în care ești înclinat spre inamic, în funcție de poziția mouse-ului sau maneta din dreapta a controller-ului. Poți controla aceste posturi și folosind butoane dedicate pe controller și tastatură, dar acest lucru ia mai mult timp de obicei.
Îți poți selecta luptătorul din șapte personaje disponibile, fiecare având specificații diferite în materie de viteză a atacului, viteză de deplasare, hotărâre (Resolve) și voință (Willpower). Dacă nu vă dați seama ce impact au hotărârea și voința asupra performanței luptătorului… stați liniștiți, nici eu nu mi-am dat seama. În privința vitezei de atac și deplasare, n-am simțit un impact major atunci când am schimbat luptătorii – toți s-au simțit la fel. La final de zi, poți alege orice personaj îți face cu ochiul mai mult, deoarece atributele pe care le posedă nu le influențează stilul atât de mult pe cât ai crede.
Dar ceea ce face diferența în timpul jocului este tipul de armă pe care îl echipezi, deoarece va influența distanța, viteza, și secvențele de atact pe care le poți realiza. Poți alege dintre cinci amre tradiționale japoneze: katana, chokuto (o sabie cu lama dreapta similară cu ce suntem obișnuiți în Europa), nodachi (echivalentul unei katane de dimensiuni mai mari), wakizashi (o armă cu lama mai scurtă și care era folosită în principal cu rol defensiv), and naginata (o suliță cu un vârf ușor curbat). Chiar dacă, tehnic vorbind, am menționat că aceste arme îți influențează distanța și viteza de atac, în practică puteți arunca aceste două concepte pe geam odată cu secvențele de atac. De ce? Pentru că îți poți înfrânge oponenții cu o simplă rostogolire spre ei și o lovitură – acest atac nu poate fi evitat și funcționează mereu. Mi s-a părut absurd că poți face acest lucru la nesfârșit, fără să fii penalizat nicicum.
Jocul include și o secțiune de tutorial unde poți învăța despre atacauri, apărare, și cum să realizezi diferite secvențe de atac și execuții, precum și să te familiarizezi cu tipurile de arme pe care le poți folosi. După cum puteți observa în imaginea de mai sus, poate deveni ușor confuz ce trebuie să apeși ca să execuți o secvență de atac. Apeși X și pe maneta din dreapta în direcția cerută și apoi RB? Apeși ori X ori pe maneta din dreapta în direcția cerută? La acest fapt se adaugă și inconsistența în realizarea acestor combo-uri, deoarece fie există un delay prea mare între comanda pe care o dai și momentul în care este executată, fie personajul pur și simplu nu înregistrează comanda. În plus, dacă realizezi combo-ul prea lent, acesta nu va fi luat în considerare. Iar dacă vrei să execuți combo-ul mai rapid, riști ca jocul să nu-ți înregistreze comenzile. Sincer să fiu, ar trebui să fie suficient să apeși pe butoane la o viteză moderată, deoarece combo-ul e realizat la o viteză realistă și când nu este contorizat – v-o spune o persoană care ar trebui să aibă habar după ce și-a văzut maestrul de arte marțiale realizând astfel de mișcări în realitate.
Schimbatul posturilor este mult mai dificil dacă folosești un controller decât dacă folosești mouse & tastatură. Mi se pare amuzant, din moment ce primești acea notificare de la Steam că vei avea o experiență mai plăcută dacă folosești un controller.
Te poți duela fie cu oponenți controlați de AI, fie cu alți jucători. Din păcat nu cred că veți apuca să vă luați în săbii cu oponenți reali, deoarece pare că e pustiu pe servere la puțin peste o lună de la lansarea jocului. Am așteptat cam vreo 10 minute să găsesc un oponent înainte să renunț și să mă întorc la abuzat boții de pe cea mai mare dificultate folosind strategia rostogolește și lovește pe care am menționat-o mai înainte.
Apreciez cel puțin că avem acces la un Practice Mode destul de bine pus la punct. Doar aruncați o geană la imaginea de mai jos ca să vedeți câte elemente puteți activa ca să vă ajute să deveniți mai buni la joc.
Sunt grafica și sunetul demne de un joc din 2024?
Câștigi experiență și bănuți învingând oponenți sau dacă te înving ei, indiferent dacă sunt oponenți reali sau controlați de computer. Poți cheltui resursele pe cosmetice pentru personajul tău ce includ noi costume sau reacții, dar și pe cosmetice pentru armele tale. Chiar dacă opțiunile cosmetice pentru arme arată interesant, cele pentru personaje sunt pur și simplu urâte – costumele normale și cele pe care le poți debloca fac personajele să arate ca niște păpuși de plastic luate din Fortnite, dar cu texturi mai pixelate. Tot vorbind de cosmetice, reacțiile pe care le poți debloca arată similar cu stilul copilăros al Fortnite – am impresia că dezvoltatorul nu prea înțelege tipul de audiență interesată în acest gen de jocuri. M-aș fi așteptat la gesturi care să evoce un comportament onorabil sau o sete pentru răzbunare și sânge, nu la un samurai care face dansul pinguinului – există și câteva astfel de gesturi, dar nu prea multe.
În materie de grafică, jocul arată foarte blurat și lipsit de detalii. Și nu pentru că am jucat pe setări grafice slabe sau fiindcă am un cartof de PC – ceea ce ați văzut până acum în materie de personaje și arene în screenshot-urile mele este ceea veți întâlni dacă folosiți cele mai bune setări grafice. Chiar și când lovești un oponent și îți pierde un membru sau este decapitat… arată de parcă mai degrabă i s-a desprins de corp ca o piesă de LEGO decât ca și cum ar fi fost tăiat.
Reușesc totuși să-și mai spele din păcate pe partea audio. Am fost norocos ca unul dintre prietenii mei audio designeri să fie pe stream când am jucat live Die By The Blade și m-a ajutat să judec mai bine acest aspect. Loviturile sună cât se poate de curat, dar uneori îți sparg timpanele (de parcă ai lovi arma oponentului cu fulgerul atotputernic al lui Zeus), iar sunetele atunci când tai un oponent sunt cât se poate de realist executate. Replicile incluse pentru unele reacții sunt cât se poate de slabe, de parcă personajul e confuz legat de ce emoție ar trebui să simtă.
Jocul e suficient de optimizat?
Răspunsul scurt este “Nu”. Multe probleme legate de lag, frame drop-uri, și multe momente în care jocul îngheață, pe lângă faptul că jocul nu îți înregistrează comenzile dacă ești prea lent sau prea rapid. Jocul durează foarte mult până să se încarce de fiecare dată când îl pornești. Și aș zice că e o idee teribilă să vă jucați pe timp de vară dacă nu vreți să muriți din cauza computerului care se supraîncălzește – Die By The Blade o să vă transforme sistemul în grătar de 1 Mai fără o explicație prea bună, deoarece grafica nu arată extraordinar nici cu cele mai înalte setări grafice, iar performanța nu se va îmbunătăți dacă mai scădeți din ele. Dar hei, e bine să țineți minte jocul pentru când vine iarna.
Verdict Final
Die By The Blade îmi dă impresia unui joc lansat în stadiu de Alpha și fără prea multă testare prealabilă. Chiar nu are prea multe lucruri care să-i susțină cazul de joc ce merită jucat: mișcările și combo-urile sunt greoaie, are probleme de performanță și de înregistrare a comenzilor, iar modelele pentru personaje și cosmeticele arată ca păpuși Barbie. Singurul lucru bun este desgin-ul audio din timpul luptelor.
Primește un 1/10 de la mine. E un joc incomplet lansat la prețul unui joc complet ($20). E totuși încurajator să văd că dezvoltatorii nu l-au abandonat pur și simplu și că patch-urile și update-urile vin de două pe săptămână. Poate merita să fiți cu stați cu ochii pe el când problemele vor fi remediate, dar momentan nu vă pot recomanda să vă aruncați banii pe el.
Jucat pe: PC
Lansare: 16 Mai 2024
Developer: Grindstone, Triple Hill Interactive, Toko Midori
Publisher: Grindstone
Review de Constantin Dumitru