Un joc în stil film noir în care investighezi furtul banditului de salam. Nu, nu acel Salam
Se pare că genul cozy începe să-mi intre ușor-ușor la inimă cu toate aceste noi lansări interesante. Să nu mai pun la socoteală că interesul îmi crește de fiecare dată când aud despre un accent puternic pus pe poveste și modul în care este scrisă – așa am ajuns să aflu despre Duck Detective: The Secret Salami. Oamenii de la Happy Broccoli Games au publicat acest joc scurt și amuzant la final de mai și a fost primit cu brațele deschise de audiență. Să vedem dacă toată vâlva din jurul său este justificată sau nu.
Deducții pe care le-am făcut despre joc
În acest joc îți vei asuma rolul lui Eugene McQuacklin, recent părăsit de iubita sa din cauza dependenței sale pentru pâine, sărac lipit pământului și pregătit să rezolve un caz primit de la un client anonim în speranța că va câștiga ceva bănuți făcând ce știe mai bine: să de-a de cap cazurilor complicate. Odată ajuns la scena crimei – compania de transport BearBus – acesta descoperă un caz curios de furt al prânzului unuia dintre angajați și înlocuirea acestuia cu salam de către… nu vă așteptați… Banditul de Salam. Înarmat cu ingenioziatea sa de detectiv rață și fiindu-i prezentată o serie de angajați care mai de care mai suspecți din motivele cele mai bizare, McQuacklin trebuie să-și dea seama rapid cine este făptașul dacă vrea să-și câștige existența.
Personajul nostru principal are la dispoziție câteva modalități pentru a găsi indicii și pentru a le pune cap la cap.
În primul rând, poți interacționa cu obiectele și personajele pe care le găsești.
În al doilea rând, poți analiza toate personajele și unele dintre obiecte pentru a găsi indicii legate de caz.
În al treilea rând, poți intergoa suspecții referitor la diversele obiecte și personaje pe care le întâlnești pentru a determina ce rol joacă.
Vei putea accesa carnețelul tău cu notițe pentru a trage concluzii odată ce ai parcurs acești pași. Dar nu vei face acest lucru într-un mod obișnuit: ai la dispoziție fraze predeterminate din care lipsesc informații legate de caz pe care trebuie să le completezi pe măsură ce le găsești pentru a ajunge cu un pas mai aproape de adevăr. Vei găsi toate aceste cuvinte de care ai nevoie în urma tuturor acestor interacțiuni cu persoane și probe.
Primul lucru ce iese în evidență legat de joc este sentimentul de film noir pe care îl proiectează. Acest lucru se întâmplă datorită câtorva detalii foarte bine puse la punct. Unul dintre aceste detalii este prestația exemplară a lui Sean Chiplock drept nimeni altul decât justițiarul înaripat – vocea sa joasă și groasă de om aflat la vârsta mijlocie care în mod evident fumează prea mult te ajută să te cufunzi în povestea pe care jocul încearcă să o livreze. Ușor iritat ici și colo, uneori surprins de propriul său geniu, dar mereu asertiv, vocea lui Sean aduce personajul principal la viață și îl face atât credibil, cât și ușor de plăcut. Dacă numele sau vocea sa vă sună familiare, este pentru că l-ați mai auzit drept Natsuki Subaru în Re:Zero sau Han Daewi în God of Highschool, sau poate drept unul dintre multele personaje pe care le joacă în seria Zelda începând cu Breath of the Wild.
Dar voea lui Chiplock nu este singurul element ce creează atmosfera unui vechi film cu detectivi. Dezvoltatorii au mers mult mai departe și au inclus secvențe în care ecranului îi este aplicat un filtru gri, sunetul de fundal este înăbușit șiii… după cum ați ghicit, personajul principal începe un monolog interior, observând și consemnând tot ce se întâmplă în jur.
Modul în care a fost scrisă povestea își joacă și el rolul, deoarece te ține cu sufletul la gură, și chiar atunci când crezi că ți-ai dat seama exact ce s-a întâmplat pe baza deducerilor anterioare… ce să vezi, apar dovezi noi și îți întorc perspectiva la 180 de grade. Să fie recepționera cea care a comis crima? Poate Fred de la Operațiuni are ceva de-a face cu toată nebunia? Sau poate Laura de la Relații Clienți e mintea criminală din spate. Veți încerca să ghiciți până la final de joc, sau cel puțin până la jumătatea timpului de joc – spun asta pentru că începând cu cea de-a doua jumătate a jocului m-am cam prins unde se îndreaptă povestea și cine este făptașul.
Jocul utilizează la maxim carnețelul cu notițe pentru a corobora toate informațiile într-un singur loc, pe lângă mecanicile de explorare de bază legate de găsit indicii și analizatul lor. Dacă te pierzi pe drumul în căutarea justiției și a adevărului, trebuie doar să deschizi carnețelul unde ai:
- o secțiune unde fiecare personaj este prezentat cu nume, prenume și fotografire;
- o secțiune unde toate indiciile și obiectele cheie sunt adunate pentru a le analiza;
- o hartă ca să-ți dai seama unde te afli, chiar dacă jocul nu este atât de uriaș încât să ai nevoie de una;
- o secțiune unde toate puzzle-urile de cuvinte pe care le-ai rezolvat se află, în caz că ai nevoie să-ți bazezi viitoarele deduceri pe acestea.
Destul de surprinzător, dar jocul are două nivele de dificultate dintre care poți alege. Diferența constă în opțiunea de a cere sugestii atunci când te simți pierdut: în modul mai ușor primești mai multe indicii dacă apeși tasta H și apoi investighezi detalii despre ce nu ai făcut încă sau zonele pe care nu le-ai explorat, în timp ce în modul mai dificil primești mai puține indicii și țise cere să fii mai perspicace. Am ales a doua opțiune și nu mi s-a părut chiar atât de dificil. Apreciez totuși posibilitatea de a alege, pentru că nu ruinează atmosfera cozy a jocului – și știți prea bine cât de mult mă irită jocurile care se dau drept cozy dar sfârșesc prin a fi altceva. La final de zi, dificultatea nu te va opri să te bucuri de poveste fiindcă trebuie să te concentrezi extraordinar pe rezolvat puzzle-urile și uiți de atmosfera în care jocul vrea să te introducă.
Îmi place și unde s-au dus cu direcția vizuală pentru joc, în special datorită fluidități designului – utilizarea de linii îngroșate, fomre rotunde, precum și culori calde & filtre vizuale care îl fac plăcut pentru privitor și prietenos pentru ochi. E aproape ca și cum te-ai uita la vechile desene animate de pe Cartoon Network, dar culorile sunt mai puține stringente, iar personajele au formă de sticker. Până și fontul pe care l-au folosit este curbat și jucăuș. Să nu mai menționez atenția la detalii când vine vorba de spațiul în care se desfășoară acțiunea – nu ai senzația că ceva n-ar avea ce căuta în peisaj.
Știu că am menționat prestația super lui Sean Chiplock, dar nu i-ar fi reușit pe cont propriu, fără ajutorul celorlalți actori din spatele personajelor. Aceștia au fost capabili să exprime o gamă variată de emoții într-o perioadă de timp scurtă. Iar modul în care au livrat replicile scurt și rapid te face să uiți când a trecut timpul și de ce ești deja la final de joc. Adaugă la toate acestea muzica de fundal liniștitoare și relaxantă care te duce cu gândul la anii 1940 și obții un joc fenomenal pe parte de design audio.
Câteva elemente adiționale care completează povestea sunt:
- faptul că toate achievement-urile sunt incluse într-un tab în joc, ceea ce îți permite să verific progresul ușor dacă ești ca mine și vrei să te asiguri că le-ai făcut pe toate;
- poți alege dacă vrei să avansezi dialogul manual sau dacă vrei ca jocul să o facă automat – am ales a doua opțiunea și n-am simțit nevoia să intervin ca să trec peste replici din cauza unei livrări prea lente din cauza actorilor;
- partea de rezolvat puzzle-uri este inteligentă, dar totuși nu te forțează să-ți storci creierii și să pierzi din vedere cât de distractiv e jocul.
Verdict Final
Grafica amuzantă, prestanța extraordinară a actorilor, mecanicile ușor de înțeles și povestea drăguță pe care jocul reușește să o spună, alături de cele 2-3 ore de gameplay fac din Duck Detective: The Secret Salami un joc cozy excelent. Singurul lucru care nu mă prea încântă este prețul de $10 – nu simt că justifică timpul de joc. Dar hei, tot e mai ieftin decât patru dintre cele mai ieftine cafele de la Starbucks și probail te va binedispune mai mult.
Primește 9/10 de la mine și-l recomand cu mare drag, mai ales dacă îl găsiți la vreo vânzare pe Steam.
Jucat pe: PC
Lansare: 23 Mai 2024
Developer: Happy Broccoli Games
Publisher: Happy Broccoli Games
Review de Constantin Dumitru