Dacă Lies of P ar fi avut un frățior plin de culoare și cozy
Europa este titlul care mi-a trezit interesul pentru ce au de oferit oamenii de la Future Friends Games și m-a determinat să iau legătura cu ei pentru a figura pe lista lor de presă. Titlul era pe atunci încă în dezvoltare, dar și eu mă obișnuiam pe acea vreme cu jocurile cozy, cum să scriu despre ele și chiar mă gândeam dacă îmi sunt atât de dragi pe cât cred. Sunt bucuros să spun că jocurile cozy pe care le-am primit de la ei au fost dintre cele mai bune – ceea ce înseamnă că n-o să-i las să scape atât de ușor după ce au ridicat ștacheta atât de sus.
În fine. Să trecem la oile noastre. Un mic detaliu pe care trebuie să-l știți despre Europa este că Directorul de Creație din spate este Helder Pinto, fost Principal Art Lead pentru Blizzard între 2012 și 2023 pentru proiecte precum Overwatch 1 și 2, precum și Diablo – Reaper of Souls. Și de parcă asta nu ar fi suficient, l-a adus și pe Brian Horn drept colaborator – actualul Director Cinematic pentru World of Warcraft care a lucrat la titluri precum Diablo 3 and 4, Hearthstone, precum și Starcraft 2. Ceea ce încerc să vă spun aici e că oamenii ăștia n-au fost luați de pe drumuri și s-au decis deodată că “Bă, ce fain ar fi să ne-apucăm de un joc”. Există o echipă talentată în spate, iar așteptările mele sunt pe măsură.
Sunt impresionat de oamenii pe care i-au strâns cei de la Novadust Entertainment ca să aducă acest proiect la viață? Desigur. O să mă uit cu un ochi și mai critic la acest titlu datorită calității pe care se așteaptă să o livreze? Puteți pune pariu. Să trecem la treabă.
“E posibil să te apuce dorul de casă pentru un loc în care nu ai fost niciodată?”
Cu această replică îl întâmpină Adam, naratorul, pe Zee, fiul său și personajul nostru, pe meleagurile din Europa. Europa este o planetă departe, departe de Pământ, unde apa are gust de vin, iar viața înflorește din fiecare colț al său. Mai exact, apariția oamenilor pe planetă pare să fi trezit abilitatea planetei de a insufla viață în lume, transformând-o într-unul dintre cele mai bune locuri în care umanitatea se poate stabili. Atunci de ce lipsește Adam? De ce e Zee singur-singurel? De ce are un corp mecanic ce pare făcut din lemn? De ce pare să aibă o legătură cu viețuitoarele pe care le întâlnește? Aceste întrebări și multe altele îți vor trece prin minte încă de la începutul jocului, determinându-te să te gândești la potențialele răspunsuri în timp ce explorezi planeta ca din basme. Ba mai mult, naratorul și jocul în sine sunt o scrisoare de dragoste ce încurajează curiozitatea și modul în care oamenii ar trebui să o folosească drept forță creatoare. Ca adulți, probabil că am dat uitării curiozitatea și am dat-o la schimb pe o abordare rece și mecanică bazată pe planificări, strategii și… nu mai știm cum e să visăm la posibilități și cum să ne dăm voie să fim curioși, să experimentăm și să fim fericiți chiar și atunci când nu ne iese. Europa ne amintește că e perfect normal să ne lăsăm curiozitatea să zburde la fel ca pe vremea când eram copii.
Povestea este spusă prin intermediul jurnalului lui Adam – paginile sale sunt împrăștiate prin lume, iar tu vei găsi câteva dintre ele de-a lungul fiecărui capitol și vei descoperi povestea și evenimentele ce au avut loc înainte ca Zee să se trezească în această lume fascinantă. Ca lucrurile să fie și mai faine, textul este narat în întregime și n-aș fi putut cere pentru o voce mai caldă, mai părintească și mai iubitoare ca cea a lui Earl Fisher, pe care e posibil să-l cunoașteți din jocuri precum Atlas Fallen, Diablo 4 și Diablo Immortal, Borderlands 3 și multe alte titluri populare. Vocea sa prietenoasă te duce cu gândul la perioada în care ai fost și tu copil și ai fost ghidat de un părinte iubitor pe drumul vieții.
Am menționat cum că acest joc ar fi frățiorul mai plin de culoare și cozy al lui Lies of P la început – n-am făcut acest lucrul doar ca să vă captez atenția. Poveste din Europa se ancorează în câteva puncte similare cu cea din titlul souls-like și se pare că Aventurile lui Pinocchio, creația scriitorului italian Carlo Collodi, este folosită drept inspirație pentru încă un titlu interesant. Evident, n-o să vă dau spoilere despre aceste segmente – o să vă las să aflați voi singuri.
Dacă tot vorbim despre inspirație, este posibil ca Europa să vă amintească de titluri precum Hoa sau RiME în termeni de tematici abordate, direcție artistică, mod de joc și impact emoțional. Chiar dacă Europa spune o poveste pe un ton mai vesel decât titlurile pe care le-am amintit.
Jocul te va purta prin 15 capitole care îți vor lua undeva la 3-4 ore pentru a le termina dacă joci relaxat. Dacă vrei să obții toate obiectele ce pot fi colecționate, s-ar putea să mai petreci o oră ca să le găsești pe toate. Sau poți folosi un ghid, ca să nu fii nevoit să treci din nou prin joc doar pentru ele. Mie îmi place să explorez atunci când fac recenzii la jocuri. Iar la ghiduri apelez pentru jocurile din timpul meu liber pentru o experiență ceva mai fluidă. Alegeți voi ce vă place mai mult și mult spor cu vânătoarea de comori.
Zboară ca un fluture. Nu te lăsa înțepat de albine.
Jocul e în proporție de 95% ceea ce m-aș fi așteptat de la un joc puzzle cozy. Mecanicile sunt simple, ușor și distractiv de folosit. Eu am jucat pe controller, așa că țineți asta minte atunci când voi vorbi despre controale. Cu ocazia asta, vă încurajez și pe voi să folosiți unul dacă aveți opțiunea, din moment ce a fost o experiență extrem de plăcută și controalele sunt programate pentru a fi ușor de utilizat.
Aveți controalele de bază pentru alergat și sărit, plus controalele pentru zburat și plutit. Pentru a zbura trebuie să colectați o formă de energie de culoare albastră numită Zephyr care este împrăștiată prin universul jocului și pe care o puteți întâlni sub formă de bile energie – mai târziu veți găsi lacuri de Zephyr care îi vor umple rezervorul lui Zee. Există și cristale albe ascunse în fiecare capitol care vă dau voie să stocați mai mult Zephyr, ceea ce îl va ajuta pe Zee să zboare pentru o perioadă mai lungă. Odată ce ați rămas fără Zephyr cât ești în aer sau dacă ai sărit dintr-un loc înalt, puteți ține apăsat butonul pentru sărit pentru a pluti în timp ce controlați personajul și unde vreți să aterizeze. Bilele de Zephyr sunt împrăștiate inteligent de-a lungul nivelelor pentru a putea zbura și naviga cât mai ușor. De asemenea, veți întâlni tuneluri de vânt care vă oferă un impuls, sau coloane de vânt care vă ajută să ajungeți la platforme mai înalte. Singurul meu regret când vine vorba de zburat este că aș fi vrut să fie o activitate mai frecventă – foarte mare parte din bucuria de a mă juca Europa a venit din plutit și admirat peisajele, și m-am întristat de fiecare dată când trebuia să cobor și să caut obiecte pentru a progresa. Sincer, aș fi mai mult decât bucuros dacă oamenii de la Novadust ar dezvolta un titlu cozy axat pe zbor, deoarece le-a ieșit de minune în acesta.
Dezvoltatorii merită un like mare cât casa pentru design-ul nivelelor și modul în care jocul decurge. După cum am menționat anterior, aveți câteva obiecte de găsit și colectat de-a lungul jocului și achievement-uri asociate cu acestea – toate paginile de jurnal, toate cristalele care extind capacitatea de a acumula Zephyr. Dar aici vine partea interesantă: le vei descoperi pe majoritatea de la sine, jucând efectiv jocul. Ne mai e oferită și o scenă introductivă înainte de fiecare capitol și sunt scoase în vedere zonele unde se află obiecte ce trebuie colectate. Nu trebuie să depui eforturi titanice ca să le găsești pe toate, cu excepția Smaraldelor. Acestea sunt intenționat ascunse, dar ai o numărătoare care le ține evidența și… fiți atenți… rămân colectate dacă decizi pentru orice motiv să abandonezi fișierul salvat curent și să începi un joc nou – nu mai trebuie să le cauți pe toate din nou. Acest aspect reprezintă acel 5% din gameplay care nu m-a încântat și mi-a stricat din imersiune. Nu știu de voi, dar când aud de “collectibles”, creierul meu intră în modul anti-cozy și devin un goblin cleptoman care le caută și în gură de șarpe – și după cum am zis, acest lucru strică din imersiune. Când vine vorba de Europa, am decis la un moment dat că vreau doar să mă bucur de joc și să-mi bat capul cu problema asta după ce trec prin poveste.
Puzzle-urile sunt ușor de rezolvat și intuitive. În mare parte ai de sărit pe diferite blocuri care pot dispărea sau nu – unele dintre ele pot fi determinate să apară sau dispară de personaj, atunci când sare – sau trebuie să le muți în direcția acelor de ceasornic pentru a ajunge din punctul A în punctul B. Pentru alte puzzle-uri trebuie să găsești torțe sau cuburi ascunse și să le activezi pentru a trece la nivelul următor. Iar pentru altele trebuie să găsești niște licurici pentru a debloca următorul nivel. La fel ca și în cazul obiectelor de colecționat, e ușor să găsești aceste mecanisme care te lasă să avansezi în joc. Am zis-o o dată și o voi repeta: în Europa simt că jocul decurge natural și ador asta.
O alege înțeleaptă din partea echipei este și includerea unui Zen Mode imediat după lansare – acesta este modul în care am preferat să joc după ce am încercat pentru 1.5 ore modul normal de joc în ziua lansării. Ce face Zen Mode mai exact? Elimină ostilitatea din joc. Există secțiuni în care unele dintre creaturile ce cutrieră Europa numite “grădinari” te vor ataca, dar Zen Mode scapă de acest lucru. Am preferat acest mod de joc față de cel normal deoarece principala mea intenție cu acest tip de experiență este să mă deconectez de la toate după o zi lungă de muncă și să-mi las minte să zburde și să se relaxeze. Asta și faptul că de obicei mă joc și fac recenzii la o mulțime de titluri în care tot și toate încearcă să-mi omoare personajul cu prima ocazie. Mai am și eu nevoie de o pauză din când în când.
Așa ar trebui să arate și să sune o experiență cu eticheta “cozy”
Dacă ați citit cel mai recent preview pe care l-am scris, știți că am avut probleme destul de mari cu paleta de culori, precum și lipsa de contrast și contururi în jocul despre care vorbeam. Mă bucur să vă spun că Europa este un joc extrem de colorat care are milă de ochișorii voștri și nu încearcă să înfigă un pumnal în ei. Ajută în acest sens estetica bazată pe culori apoase. Există echilibru, căldură și este ușor de privit.
Dacă este să vorbim despre diferitele medii și estetică, există și aici diversitate: câmpii verzi, tundre înzăpezite, regiuni subacvatice, fortărețe plutitoare etc. Fiecare cu propriul său specific. Fiecare cu grădinari unici care le cutreieră. Chiar poți schița unele dintre aceste creaturi în caietul lui Zee atunci când întâlnești noi specii.
După cum menționează și Helder Pinto într-un scurt video din cadrul jocului, ei l-au conceput drept o experiență relaxantă și meditativă. Iar muzica joacă un rol important în crearea acestei experiențe. Dacă ați ascultat până acum muzică și sunete cu frecvențe joase în timp ce ați încercat să studiați, să scrieți, să lucrați, să meditați sau chiar să adormiți, atunci vă veți simți în largul vostru cu direcția de sunet din Europa. Muzica este suficient de diversificată pentru a captura esența fiecărei regiuni – nu va trebui să vă faceți griji că veți auzi aceleași melodii sau variații ale lor repetate la nesfârșit. Efectele de sunet pentru alergat și zburat nu sunt nici ele invazive. Singurul element care este ușor deranjant este țipătul lui Zee de fiecare dată când sare sau cade – sunt extrem de repetitive și au devenit deranjante rapid.
Verdict Final
Sunt multe aspecte care merită apreciate la Europa și foarte puțină care perturbă experiența cozy. De partea mențiunilor pozitive se află o poveste faină axată pe teme ca reflecția și explorarea sinelui, mișcări și mecanici intuitive, o desfășurare extrem de naturală a secțiunilor de gameplay, o direcție artistică axată pe culori apoase și prietenoase cu ochiul, și o direcție de sunet care contribuie la ideea de experiență meditativă. Singurele lucruri mai puțin plăcute sunt Smaraldele pe care nu le găsești în mod natural în timp ce joci, iar căutarea lor te scoate din starea de imersiune; țipetele repetitive ale lui Zee când sare sau cade; o poveste care duce lipsa unor momente profund emoționale cum întâlnim la alte jocuri cozy. Dar hey, asta înseamnă că te poți juca oricând vrei să-ți lași mintea să zburde liber și te poți opri liniștit dacă ai avut parte de prea mult calm și liniște și ești pregătit să te culci sau să faci altceva.
Primește un 8.5 din partea mea și merită cei $16 pe care îi vei da pe joc. De asemenea, are parte de o ofertă introductivă în perioada de lansare și îl puteți lua acum la $15. În plus, îl puteți rejuca liniștiți de fiecare dată când vreți să aveți parte de o experiență liniștitoare. Odată ce ați terminat jocul, aveți posibilitatea să alegeți ce nivel vreți să rejucați.
Cam atât din partea mea. Să vă distrați în timp ce cutreierați prin Europa.
Jucat pe: PC
Lansare: 11 Octombrie 2024
Developer: Helder Pinto, Chozabu (Alex PB), Novadust Entertainment
Publisher: Future Friends Games

Review de Constantin Dumitru