Pregătește-te să radiezi de fericire!
Pasiunea mea pentru jocurile video a apărut de la primul PC încă din anii de grădiniță, când am pus mâna pe primul joc din viața mea, Skyroads (1993). Deși avea un gameplay rudimentar, muzica și priveliștea din spațiul cosmic m-au impresionat, lucru care a continuat să rămână memorabil pentru mine.
Odată cu primul PC propriu, am continuat aventura în lumea jocurilor video cu titluri variate, precum Wolfenstein 3D, Chip’s Challenge, Prince of Persia și multe altele. Cu trecerea vremii, jocurile video au fost un companion constant, lucru care a accentuat pasiunea pentru istoria războaielor, fie ele medievale sau moderne. De aici, am interacționat cu multe titluri din această categorie, printre care Return to Castle Wolfenstein, Mount & Blade: Warband, Command & Conquer: Red Alert 3, Age of Empires, Company of Heroes 2, Crysis, Sniper Elite V2 și desigur, seria de jocuri Fallout.
Fallout 3 a fost primul titlu din franciză pe care am ajuns să îl joc, fără vreo experiență anterioară cu portofoliul studioului Bethesda. A fost un întreg șir de surprize, de la atmosfera post-apocaliptică apăsătoare, discuțiile cu NPC-uri și poveștile fiecăruia, până la explorarea unui ținut vast. Cu un entuziasm stârnit de aventurile din Fallout 3, New Vegas și Fallout 4, am avut plăcerea de a le juca și de a explora în detaliu întregul lor conținut. Această încântare m-a ghidat către primul joc din serie, care se diferențiază semnificativ de titlurile mai recente, oferindu-i astfel o șansă binemeritată!
Nimic nu e mai plăcut decât o gură de Nuka Cola, într-o dimineață ploioasă. Păcat că ploaia e radioactivă!
Sunt sigur că Fallout nu necesită o introducere foarte amplă, fiind o serie populară, cu o întreagă comunitate în spate. Cu toate astea, Fallout 1 și 2 au intrat într-un con de umbră. Sunt jocuri nu foarte prietenoase cu publicul din prezent, care nu mai are răbdarea și dedicarea necesară pentru o experiență retro.
Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game, abreviat Fallout, este un RPG dezvoltat de Interplay Entertainment și divizia Dragonplay, ulterior redenumită Black Isle Studios. Jocul a fost lansat pe 30 septembrie 1997. Recunosc, n-am avut mari așteptări, dar curiozitatea m-a împins să merg mai departe. Fallout are grijă să te răsplătească încă de la primele ore de gameplay, cu un scop bine definit pe care trebuie să îl duci la bun sfârșit. NIMIC NU E MAI PLĂCUT DECÂT O GURĂ DE NUKA COLA, ÎNTR-O DIMINEAȚĂ PLOIOASĂ. PĂCAT CĂ PLOAIA E RADIOACTIVĂ! Stilul vizual și coloana sonoră aleasă mi-au generat emoții puternice și un nivel de imersiune cum nu mă așteptam. După ceva mai mult timp petrecut în Fallout, mi-am dat seama că elementele de mediu, povestea post-apocaliptică, gameplay- ul tip turn-based și componenta RPG sunt îmbinate perfect, în așa fel încât titlul are propria personalitate. Primul pas al jocului constă în modelarea protagonistului nostru. Eroul poate fi creat în multe moduri diferite, în funcție de atributele pe care le alegi. Poți fi un războinic feroce, cu arme melee, un lunetist priceput la asasinări. Sau un diplomat carismatic, care alege calea păcii. Și astea nu sunt nici măcar 10% din posibilitățile pe care le avem, deci imaginația o să-ți fie pusă la încercare! Eu am ales să merg pe stilul de luptă melee, cu arme pe ambele brațe și vă spun că nu am regretat nici o secundă!
Atributele m-au făcut să mă simt special, la propriu. Fallout utilizează un sistem de creație a personajelor numit S.P.E.C.I.A.L., fiind un acronim pentru Strength – ST (Forță), Perception – PE (Percepție), Endurance – EN (Rezistență), Charisma – CH (Carismă), Intelligence – IN (Inteligență), Agility – AG (Agilitate), și Luck – LK (Noroc).
Pe lângă atributele principale, există 18 skills (abilități unice) cu valori de la 0% la 200%. Eficacitatea de bază pentru aceste abilități la nivelul 1 sunt determinate de atributele primare ale eroului. De fiecare dată când câștigi un nivel, ți se vor acorda puncte de abilitate pe care le vei utiliza pentru îmbunătățire, echivalent cu cinci puncte plus de două ori inteligența caracterului, firar! Credeam că scăpăm de matematică măcar aici, însă este importantă, chiar și în lumea Fallout.
La crearea personajului, putem opta etichetăm la trei dintre cele 18 abilități, care se vor îmbunătăți de două ori mai rapid față de ritmul normal. Abilitățile pot fi separate în 3 mari categorii.
Șase abilități de luptă
La crearea personajului, putem opta etichetăm la trei dintre cele 18 abilități, care se vor îmbunătăți de două ori mai rapid față de ritmul normal. Abilitățile pot fi separate în 3 mari categorii.
Opt abilități active
Prim Ajutor, Doctor, Furișare, Deschidere de Lacăte, Furat, Capcane, Știință, și Reparații.
Patru abilități pasive
Discurs, Târguire, Jocuri de noroc, și Supraviețuitor în natură.
Cât de dezvoltate pot fi abilitățile ține de atributul IN. Mai precis, un erou cu IN scăzut nu va putea să-și crească abilitatea de Știință la fel de mult ca un personaj cu IN mai mare. Unele abilități pot fi îmbunătățite atunci când avem anumite obiecte echipate. De exemplu, echiparea cu Lockpicks (Șperacluri) poate să îmbunătățească abilitatea de a deschide încuietori. Dacă avem IN scăzută și o lăsăm așa, conversațiile vor suna ca și cum am fi un om al peșterii. În unele cazuri poate fi de ajutor, însă tot ce o să scoatem pe gură o să fie de tipul „ughh”, „ăă?” și poate un „unga bunga” mai articulat. Nicidecum să nu credeți că am uitat de „speișuri”! Pe lângă cele menționate, în arsenalul nostru avem și Chems (Substanțe Chimice), care pot îmbunătăți temporar abilitățile personajului nostru.
Este esențial să conștientizăm că ele vin la pachet cu efecte adverse, precum dependența și simptomele de sevraj. Cum probabil v-ați aștepta, pe măsură ce abilitățile cresc în nivel, vor costa mai multe puncte de abilitate pentru a le îmbunătăți. Credeați că am terminat? Nici pomeneală! Mai avem Traits (trăsături), Perks (avantaje), statistici derivate. Traits pot modifica diferite aspecte ale gameplay-ului, inclusiv abilitățile și statisticile derivate, majoritatea având efecte remarcabile de-a lungul călătoriei tale. La crearea eroului, putem selecta două traits și perks diferite. Odată ce un trait este ales, este imposibil să îl schimbi, cu excepția perk-ului „Mutate!” care îți permite să-ți înlocuiești un trait la alegere, o singură dată. Traits sunt ca o sabie cu două tăișuri. Îți oferă un avantaj și un dezavantaj, în funcție de ce decizii iei. În cazul unui trait ca Good Natured, obții un bonus de +15% la abilitățile de Prim Ajutor, Doctor, Discurs și Târguire, însă obții și un dezavantaj de -10% la abilitățile de luptă.
Am menționat perks, dar ce sunt ele mai exact? Le poți procura la fiecare trei nivele (patru, dacă avem trait-ul Skilled), iar unele au mai multe sub-niveluri, cu beneficii cumulate. Un exemplu potrivit poate fi Animal Friend, care ne ajută să nu fim atacați de animale dacă nu sunt provocate. Pentru a ne folosi de perk-ul menționat, avem nevoie de abilitatea Outdoorsman la minimum 25% și de cel puțin 5 IN. Aceste perks sunt accesibile într-o varietate largă, cuprinzând beneficii legate de luptă, furișare, navigare pe hartă, abilități, dialog, arme și chiar armuri. Printre alte opțiuni, este posibil să obții perks pentru care eroul nu îndeplinește inițial cerințele prin utilizarea substanțelor chimice înainte de a le selecta. Statisticile derivate sunt atribute care se bazează direct pe date primare. Totuși, pot fi modificate independent prin perks și traits. Un caz specific este statistica derivată Carry Weight, care se bazează direct pe ST, dar poate fi agravată de Small Frame sau îmbunătățită de Strong Back.
După câteva ore bune de personalizare a omulețului nostru, suntem gata de bătălie! Cum am menționat, modul de luptă este turn-based, ceea ce înseamnă că fiecare acțiune pe care o facem va conta enorm pentru un rezultat cât mai avantajos, în schimbul unui număr de Action Points – AP (Puncte de Acțiune). O acțiune poate însemna orice, fie că este ea un simplu pas, că tragem un ochi în inventar sau că atacăm inamicul. Numărul de AP pe care le putem avea poate fi îmbunătățit prin investirea de puncte în atributul principal AG, dar și prin echipament special, băuturi și substanțe chimice.
Pe lângă aspectele prezentate, există și un sistem de țintire numit Vault-Tec Assisted Targeting System – VATS. Acesta îți oferă suport în focalizarea împușcăturilor asupra unei anumite părți a corpului inamicului și, în plus, îți furnizează informații vizuale cu privire la probabilitatea de succes a fiecărei lovituri.
Un nou început, altfel față de cum ni l-am fi imaginat pentru 2077
Acțiunea se desfășoară într-o lume post-apocaliptică, după finalul Marelui Război, un conflict nuclear declanșat în data de 23 Octombrie 2077. Deși a durat mai puțin de două ore, a cauzat daune și distrugere în masă. Înainte de conflagrația amintită, Războiul Resurselor și Războiul Sino-American dintre Statele Unite ale Americii și Republica Populară Chineză au fost cele care au stat la temelia haosului nuclear. Să intrăm puțin și în detaliile legate de Pre-War World (Lumea de Dinaintea Războiului). Ce ne interesează pe noi sunt The Vaults (Adăposturile). Create de Vault-Tec, o corporație care a obținut contracte guvernamentale federale pentru proiectarea și implementarea unei rețele de buncăre, au avut ca scop principal „protejarea” populației Statelor Unite în cazul unui dezastru nuclear.
Suntem în anul 2161, la 84 de ani după Marele Război, în California de Sud, Vault 13, locul unde se află protagonistul nostru. În lipsa unei instituții conducătoare, cei rămași s-au orientat către diverse facțuni, fiecare cu o ideologie proprie. Cele mai importante dintre aceste facțuni sunt: Frăția de Oțel, Urmașii Apocalipsei și Unitatea. Propun să vedem repede câteva detalii despre aceastea în rândurile de mai jos.
Frăția de Oțel
O organizație tehno-religioasă, cu filiale care operează în ruinele Americii. Inițial, membrii acestei organizații au fost recrutați în cadrul unei echipe de securitate responsabilă de protejarea și supravegherea proiectului guvernamental secret FEV. Înainte de izbucnirea Marelui Război, din cauza conflictelor ideologice, aceștia au declanșat o rebeliune și au dezertat din armată, pornind într-un exod în căutarea unei noi locații pentru a se adăposti, alegând în cele din urmă Lost Hills. Scopul fundamental al Frăției constă în conservarea tehnologiei avansate și controlarea utilizării ei.
Urmașii Apocalipsei
Inițial, ei au existat sub forma unui trib din periferia Dayglow (fostul oraș San Diego) alcătuit din locuitorii Vault-urilor din zonă. Din cauza unei epidemii care s-a declanșat în proximitatea The Glow, sunt forțați să migreze către Boneyard.
Ulterior, evoluează într-o grupare umanitară, cu idealuri axate pe furnizarea de servicii celor neajutorați, cu dezvoltare pe asistență medicală și dezvoltare agricolă. Urmașii Apocalipsei consideră că Marele Război putea fii prevenit și se străduiesc să amintească omenirii motivul declanșării conflagrației și să se asigure că așa ceva nu se va mai întâmpla în viitor.
Unitatea
Societate militară și politică creată de un lider unic, Maestrul. Scopul principal este obținerea unei rase perfecte, menite să elimine inegalitățile care generau conflict între oameni. Pentru asta, Maestrul a folosit Forced Evolutionary Virus – FEV (Virusul Evoluției Forțate) pe oameni pentru a-i transforma în ceea ce acum cunoaștem ca super-mutanți. Unitatea este susținută de o altă facțiune, Copiii Catedralei, fiind o ramură religioasă a Unității, care îi ajută să aducă noi recruți pentru cauza lor.
În afară de aceste grupuri, există companii comerciale, bande de jefuitori și unități de mercenari pe care le vom întâlni în America pârjolită de radiații.
Exceptând Vault 13, există multe alte locații pe care le vom explora prin zonele post-nucleare din California de Sud, cum ar fi Vault 15, marele deșert post-nuclear, care ne va duce în orașele Shady Sands, Junktown, The Hub, Catedrala, The Glow, Baza Militară Mariposa și multe altele.
Un cip defect, un Adăpost și pericolul iminent se întâlnesc într-un bar
Acum că am explorat o parte din lumea din Fallout, să trecem la călătoria noastră, cea a The Vault Dweller (Locuitorul Adăpostului). Totul începe de la un cip defect de purificare a apei. Fără piese de schimb sau posibilitatea altor modalități de a repara cipul, liderul adăpostului, supraveghetorul Jacoren, adună toți locuitorii și, prin pură întâmplare, tu ești cel care trage paiul scurt și este trimis să găsească un cip înlocuitor. Aventura nu începe promițător. Fără prea multe resurse și unelte, Jacoren te trimite afară cu ochii în soare, având la îndemână doar un aparat care se numește Pipboy-2000 și un Vault Suit (Haină de Adăpost). Pipboy este o unealtă foarte utilă, cu ajutorul căruia poți ține evidența hărților și locațiilor pe unde cutreieri. Poți vedea obiectivele misiunilor pe care le ai, acces la propriul inventar și alte funcționalități pe care o să vă las să le descoperiți.
Ei bine, doar cu puținul pe care l-ai primit, trebuie să explorezi o peșteră plină de surprize nu tocmai plăcute pentru a ieși din adăpost. Totul ca să descoperi că lumea este o ruină totală, asemănătoare unui deșert. Din nefericire, vei întâlni mulți inamici de-a lungul călătoriei, de la șobolani mutanți, hoți periculoși sau chiar super-mutanți uriași. Însă acest lucru nu te oprește de la obiectivul principal, cipul pentru purificarea apei. În funcție de modul în care explorăm zonele în joc, putem găsi mica așezare Shady Sands, Vault 15, sau Tabăra Jefuitorilor. Shady Sands este un checkpoint important, unde vei întâlni aliați care te vor ajuta în căutarea cipului funcțional pentru adăpostul tău. A se ține cont că suntem și sub presiunea unui timp limită, de 500 de zile; dacă nu găsim cipul, nu-i a bună! Pe parcursul aventurii, vom întâmpina multe tipuri de oameni, comercianți și negustori cinstiți care își doresc să trăiască din troc, deși vom întâlni și hoți și alte persoane periculoase, cum ar fi interlopii criminali din The Hub. Este posibil să ne întâlnim și cu paladinii Frăției de Oțel în Lost Hills. Dacă alegem să îi ajutăm, va trebui să mergem în zona foarte radioactivă numită The Glow pentru a îndeplini o misiune pentru ei. Putem să-i sprijinim și pe Urmașii Apocalipsei, în schimbul susținerii împotriva Unității. O altă regiune care merită menționată este Necropolis, o zonă controlată de Unitate, cu super-mutanți la orice colț. Pe aici se perindă indivizii ghinioniști, afectați de radiații, numiți ghouls. Considerați specimene inferioare de către Maestru, dacă alegem să îi sprijinim, la rândul lor te pot ajuta în obținerea cipului pe care-l cauți de atâta amar de vreme.
Este important să subliniem faptul că ordinea de explorare a regiunilor poate varia. A se reține că nu este obligatoriu să trecem prin fiecare loc de interes. Uneori, NPC-urile ne pot oferi indicii în privința direcțiilor, însă decizia asupra traseului pe care îl optăm este în mâinile noastre. Cu atâtea facțiuni rivale, putem alege să ne alăturăm aproape oricărei organizații, în funcție de idealurile pe care le împărtășești. Asta sau poți gândi strategic pentru a te folosi de grupurile ce îți ies în cale, ca mai apoi să îi trădezi la cel mai mic inconvenient. Ah, dulcele joc al puterii în arșița radioactivă din California de Sud! Un aspect pe care l-am admirat în mod deosebit este tocmai rezultatul călătoriei în sine. Indiferent de alegerile făcute, consecințele acțiunilor tale sunt descrise într-o scenă finală, prezentată sub forma unei serii de diapozitive.
War, War never changes…
Este inevitabil gândul către viitor, cum va arăta lumea peste 10, 20 de ani, chiar până în anul 2077 și după acesta. Fiecare dintre noi avem o perspectivă diferită, cu posibile similarități cu alte persoane și ce se va întâmpla în viitor va fi ceva ce acum considerăm drept sci-fi sau improbabil. Să ne gândim la anul 2077 specific, deja vă fuge mintea la Cyberpunk, așa e? Este o posibilitate să ajungem la acel nivel de tehnologie până atunci, dar alt scenariu ar fi să ne autodistrugem precum în Fallout. Sau cel mai probabil, se va întâmpla ceva la care nu ne așteptăm la momentul actual…
Jucat pe: PC
Lansare: 10 Octombrie 1997
Developer: Interplay Production
Publisher: Interplay Production
Recenzie de Bogdan Baerov