Un joc de tip puzzle care încearcă să-și spună povestea cu mecanici în stil origami
Întregul concept din spatele Paper Trail m-a fascinat atunci când l-am descoperit – mă refer la ideea că întreaga lume este alcătuită din bucăți de hârtie pe care le poți îndoi și întoarce pe toate părțile pentru a trece la următoarea zonă, și următoarea, și următoarea. N-am putut decât să le cer oamenilor de la studioul indie britanic Newfangled Games dacă-l pot lua la o tură atunci când se lansează. Cu o echipă de fondatori formată din Henry Hoffman, laureat BAFTA pentru dezvoltarea de jocuri, și artistul premiat Frederick Hoffman, e timpul să vedem dacă au reușit să livreze la nivelul la care mă așteptam.
Cât de inovativă este povestea?
În Paper Trail joci drept Paige (alegere deșteaptă de nume care să ducă la ideea de hârtie – “page”/”pagină”), o tânără care fuge de acasă pentru a merge la Universitate, chiar dacă părinții își doresc să o țină sub aripa lor protectoare. Șiii… se întâmplă ca prin minune să dețină și puteri cosmice de a manipula realitatea precum hârtia. Trebuie să traversezi diferite nivele, fiecare dintre ele cu o tematică unică și multiple sub-nivele. Te vei întâlni cu personaje interesante ici și colo , vei discuta cu ele ca să le afli povestea, iar apoi vei trece la rezolvate puzzle-uri pentru a ajunge la finalul nivelului și a trece la următorul.
Să fiu sincer, povestea și modul în care a fost pusă în scenă nu m-au impresionat în mod deosebit. Povestea e mai mult acolo ca să-ți ofere un motive suficient de bun ca să pornești călătoria alături de Paige, să o parcurgi și să ajungi la final – nimic special, nimic care să te lase cu gura căscată sau care n-a mai fost văzut înainte. Dar are sens până la urmă, din moment ce accentul este pus pe gameplay și pe rezolvat puzzle-uri.
Toate puse cap la cap, dacă ești mult mai interesat de gameplay-ul propriu-zis, atunci premisa inițială și frânturile de poveste ocazionale o să-ți ajungă ca să te bucuri de joc și să-ți ofere un motiv să-l termini. Dacă îmi semeni mie și-ți dorești ceva mai multă substanță pentru evenimente, atunci vei găsi povestea decentuță.
N-o să mint; aveam așteptări mai mari din partea acestui aspect. Direcția audio și premisa inițială m-au dus cu gândul la RiME, așa că mă așteptam să mă atingă mai mult la inimă și ninja să taie cepe atunci când joc. Cred că potențialul de a face povestea de neuitat era acolo – dar nu s-a materializat.
Sunt incluse și câteva referințe pop culture făcute de personajele pe care le întâlnești de-a lungul călătoriei la final de joc, atunci când trebuie să terci printr-un ecran de credits interactiv. Dar aceste referințe nu mi s-au părut deloc potrivite pentru tonul și atmosfera poveștii.
Cu toate acestea, un aspect care mi-a plăcut ține de modul în care povestea este avansată în mod interactiv între capitole. Nu doar că trebuie să îndoi foile de hârtie ca să afli mai multe despre trecutul lui Paige, dar acest aspect este însoțit și de vocea sa de narator. Iar actrița din spate face o treabă superbă cu vocea sa calmă, liniștitoare și pașnică, potrivită pentru acest personaj. Exact acest nivel de calitate audio-vizuală m-au făcut să sper la mai mult din partea poveștii.
Nu mi-a plăcut niciodată să rezolv puzzle-uri atât de mult până acum
Da, te-ai aștepta ca un joc ce se axează pe puzzle-uri să ofere o experiență plăcut și palpitantă atunci când le rezolvi, dar nu e mereu cazul. Deja știți despre aventurile mele mai nefericite în lumea jocurilor ce se presupun a fi cozy și cum multe dintre ele își dau arama pe față și te afli în situația în care trebuie să rezolvi puzzle-uri complexe și te simți înșelat. Acest joc face exact opusul – nu se prezintă drept un joc cozy, chiar dacă direcția vizuală și muzica atmosferică nu l-ar împiedica. În schimb, se concentrează pe a-ți oferi o experiență plăcută în materie de gameplay și explorare, iar celelalte elemente sunt folosite ca suport pentru a le îmbunătăți.
Paper Trail nu e pur și simplu un joc în care doar îndoi hârtie iar dezvoltatorii au zis “Bine, dragilor. Asta ne face unici. Luați de cumpărați jocul”. Mecanicile incluse sunt duse nițel mai departe și includ mecanisme, balize de lemn, obiecte greoaie folosite pentru a activa mecanisme activate de presiune și multe alte elemente. Acestea adaugă un nivel de complexitate și puzzle-uri în interiorul puzzle-urilor. Iar toate aceste elemente sunt adăugate într-un mod care fac progresul prin joc să se simtă natural și organic. Nu ești aruncat în mijlocul necunoscutului și ți se cere să-ți dai seama ce se vrea de la viața ta. În schimb, noile mecanici sunt introduse gradual, odată cu fiecare nivel și sub-nivel. Apoi jocul construiește pe baza acestora în viitoare secțiuni, adăugând altele noi. Ceea ce încerc să spun este niciuna dintre mecanici nu ți-e băgată pe gât pentru a face jocul dificil de dragul de a fi dificil – design-ul din spate este pur și simplu foarte bine gândit.
Jocul include și obiecte de colecție sub formă de origami pe care le poți găsi împrăștiate prin joc. Iar modul în care le deblochezi este și el inteligent – în loc să fie create camere speciale pentru aceste obiecte, acestea sunt ascunse isteț pe aceleași pagini pe care trebuie să le îndoi pentru a avansa în joc în mod normal. Îmi place acest mod deștept în care sunt folosite spațiul și îndoitul hârtiei pentru două motive: primul – nu crește timpul de joc artificial punând aceste obiecte în camere diferite, ci totul se află pe traseul normal; al doilea – îți pune mintea la contribuție ca să utilizezi ustensilele pe care ți le oferă jocul în moduri noi, nu doar ca să treci de la pagină la pagină.
La toate acestea se adaugă faptul că poți vizualiza și spatele foilor de hârtie, ceea ce te ajută să-ți dai seama unde ar trebui să faci îndoiturile în loc să te bazezi pe noroc și încercări orbești. Există chiar și puzzle-uri care se bazează exclusiv pe spatele foilor pentru a crea un anumit simbol – în plus, dezvoltatorii folosesc și indicii audio ca să-ți semnaleze atunci când întâlnești o astfel de situație.
Îmi place și cum majoritatea puzzle-urilor sunt optimizate pentru o singură foaie de hârtie și nu poți să trișezi trecând pe o altă foaie, să începi să îndoi, și după să te reîntorci pe foaia cu puzzle-ul rezolvat – personajul trebuie să fie prezent pe foaia pe care o îndoi, cu excepția câtorva secțiuni de final pentru fiecare nivel care sunt compuse din mai multe bucăți și te provoacă să înțelegi imaginea de ansamblu. Ar fi fost o cale ușoară de a trișa și apreciez că au construit o experiență axată pe rezolvat de puzzle-uri fără alte șmecherii.
Poți folosi fie tastatura sau mouse-ul pentru a mișca personajul principal. Am folosit predominant mouse-ul și am fost plăcut surprins de cât de precis poate Paige urmări indicațiile de deplasare chiar și pe distanțe mari – atâta timp cât există o cale către locația unde vrei să meargă și faci click pe ea, atunci jocul este suficient de inteligent încât să găsească drumul optim ca să te ducă acolo.
Un aspect pe care aș dori să-l menționez pe parte de explicații este că nu poți îndoi bucăți de hârtie pe care le-ai alterat și ai inclus diferite obiecte. Pare un lucru simplu de care să-ți dai seama singur, dar din moment ce jocul face o treabă atât de bună în a-ți explica în ce mod funcționează totul încât ar putea include și acest mic detaliu.
Dacă îți plac provocările, atunci acest joc are grijă să nu duci lipsă. La multele secrete care te încurajează să explorezi și să gândești inteligent se adaugă și un achievement dacă reușești să termini jocul sub 4 ore. O să-ți ia undeva între 9 și 11 ore ca să termini jocul prima dată. Dar odată ce treci prin el o dată și ai memorat unde și cum sunt poziționate obiectele, pot garanta că îl vei termina undeva între 2 și 3 ore.
Design vizual și palete de culori impresionante. Sunete liniștitoare de harpă, pian și vocalizări
Schema de culori tinde spre nuanțe și culori reci și realizează o treabă superbă în a evoca ideea unei lumi vaste care merită explorată. Acest sentiment este susținut și de folosirea unor camere largi și spațierea inteligentă dintre elemente precum drumuri, scări, bolovani, statui etc, ceea ce-ți oferă spațiu să respiri și să privești imaginea de ansamblu, atât a lumii în care te afli, cât și a puzzle-urilor pe care trebuie să le rezolvi. Mediile sunt bogate în detalii fără să te sufoce cu prea multe elemente vizuale.
Culorile și nuanțele reci sunt complimentate de cele calde – peisajele alternează de obicei între nivele și elemente estetice calde și reci. Jocul folosește de asemenea și anotimpurile pentru a plasa acțiunea în timp și spațiu, iar fiecare dintre ele beneficiază de o paletă de culori și elemente potrivite lor – de la cireși care înfloresc primăvara, la iarba gălbuie și arsă de soare vara, la frunze roșiatice toamna, la zăpada albă și imaculată iarna, Paper Trail te va cufunda în universul său.
În plus, este foarte ușor să-ți dai seama ce face parte din decor și cu ce obiecte poți interacționa.
Designul audio contribuie la peisajul atmosferic pe care dezvoltatorii încearcă să îl creeze. După cum am menționat, vei recunoaște multe sunete liniștitoare de harpă și pian, plus cântecele în care sunt folosite vocalizări misterioase și calmante. Toate acestea se reunesc pentru a crea o atmosferă de curiozitate și mister, dar și un spațiu sigur în care ești liber să explorezi și să înveți.
Apreciez enorm atenția pentru efectele de sunet. Pașii sună diferit pe fiecare suprafață pe care Paige merge – de la scânduri de lemn la drumuri pietruite, la zăpadă care trosnește sub pașii săi sau mersul pe frunze, atenția oferită sunetelor e impresionantă. Sunetul și grafica contribuie și la ideea de greutate a obiectelor interactive – mă refer la lucruri precum sunetul atunci când atingi o bucată de lemn și modul în care o poți mișca aproape fără efort de-a lungul apei, dar și la sunetul unui bolovan târât sau împins pe pământ și procesul vizibil anevoios.
Angel Haven Rey se descurcă de minune drept vocea lui Paige și mi-aș fi dorit să fi auzit mai mult din prestația sa atunci când interacționăm cu diferite NPC-uri – ea înfățișează credibil o tânără calmă și decisă care și-a ales calea în viață și o va parcurge cu pași calculați. Cu toate acestea, Paige este singurul personaj ale cărui replici le putem auzi. Celelalte personaje vorbesc într-un fel de limbă inventată, ceea ce adaugă la umorul jocului. Acestea sunt introduse drept având o serie de probleme minore pentru care fac mai multă gălăgie decât ar trebui. Să nu mai spunem că sunt surprinse când Paige își folosește puterile pentru a manipula spațiul pentru lucruri precum să le acopere și să le descopere cu pagini de hârtie pentru a rezolva puzzle-urile.
Verdict Final
Paper Trail este o poveste interactivă scurtă (mi-a luat 9 ore ca să descopăr totul prima dată când am jucat) cu peisaje extrem de frumoase și cu un design audio de calitate. Creează atmosfera pașnică de care ai nevoie atunci când vrei să rezolvi puzzle-uri care nu sunt nici prea grele, nici prea ușoare. Introduce noi mecanici într-un ritm potrivit, lăsând jucătorul să se familiarizeze cu acestea înainte să adauge altele. Jocul progresează într-un ritm decent, chiar dacă voi admite că uneori m-am simțit plictisit de la prea mult mers sau rezolvat puzzle-uri fără să primesc o recompensă – am putea considera origamiurile ascunse pe care le descoperim drept recompense, dar sunt mai mult forme conturate de cretă, care nu le fac prea impresionante drept obiecte de colecționat.
Jocul primește 9/10 de la mine iar valoarea pe care o primești în materie de timp de joc, gameplay interesant, grafică & direcție audio interesante justifică prețul. Dacă ești o persoană pasionată de puzzle-uri și mai puțin deranjată de poveste și cum susține experiența, precum și de momentele ocazionale de plictiseală, atunci vei simți că jocul e de 10/10. Dar hei, treaba mea e să pun lucrurile în perspectivă pentru persoane care s-ar putea să nu fie familiare cu acest gen și să aibă așteptări diferite, dar și pentru jucătorii care adoră acest gen. Puteți să-mi spuneți ce credeți despre Paper Trail după ce l-ați încercat.
Apropo, aveți aici un cod pentru Paper Trail din partea omuleților de la Newfangled Games: PHC68-TCT4B-75BTI. Primul venit, primul servit. Spuneți-ne pe Discordul GRIND dacă l-ați revendicat, ca să nu se mire oamenii de ce nu merge.
Jucat pe: PC
Lansare: 21 Mai 2024
Developer: Newfangled Games
Publisher: Newfangled Games
Review de Constantin Dumitru