Mai este loc pe piață pentru un nou CCG?
Înainte să începem, dați-mi voie să vă prezint “umila” mea experiență și carieră în lumea jocurilor de cărți, ca să vă faceți o idee de ce s-ar putea să am totuși puțin habar despre ce vorbesc aicea. Bun. Sunt un fost Top 100 în Hearthstone și Gwent, fost Top 20 în Eternal (unde am ajuns după mai puțin de o lună de când am început să joc) și fost Top 15 în Legends of Runeterra. Am fost comentator pentru Legends of Runeterra timp de 3 ani, perioadă în care am intervievat jucători de top și câștigători de Worlds, dar am și scris articole pentru jucătorii competitivi. Deci da, ați putea spune că nu-s chiar venit de pe ape când vine vorba de CCG-uri.
ScreenPlay e dezvoltat și publicat de studioul german Comico Games. Mi s-a părut interesantă ideea de a crea un joc de cărți bazat pe universul filmelor, așa că m-a înscris la playtest-ul lor printr-o aplicație pentru jurnaliști, l-am test pentru o perioadă, am participat în câteva turnee, am cunoscut comunitatea, iar acum sunt aici să vă povestesc despre cum mi s-a părut.
Cărți și opinii amestecate despre gameplay
În ScreenPlay iei rolul unui regizor de film care încearcă să-și termine capodopera cinematică înaintea oponentului. Ce înseamnă asta mai exact? Pachetul tău are trei actori principali, numiți Leads. Fiecare are un quest similar cu cele introduse în Hearthstone acum ceva vreme – să vadă un anumit număr de personaje jucate, un număr de atacuri duse până la capăt, un număr de caracter care spun adio vieții și așa mai departe. Fiecare dintre aceste acțiuni este răsplătită cu Performance Points pentru Lead, până ce quest-ul lor este finalizat. Termini de regizat filmul în momentul în care îndeplinești acest criteriu pentru doi dintre actorii principali înaintea oponentului.
În afară de cei trei Leads, cărțile sunt împărțite în trei categorii:
- Characters/Personaje – unitățile pe care le vei juca pe parcursul meciurilor;
- Tropes – echivalentul vrăjilor din jocurile clasice de cărți;
- Crew – nu sunt unități cu atac și puncte de viață și nu ocupă niciun slot din cele alocate pentru personaje. Le poți folosi efectele periodic, pentru un anumit număr de puncte de acțiune, la un anumit interval de ture.
Fiecare dintre aceste cărți are alocat un număr de cadre/frame-uri – gândiți-vă la frame-uri ca la costul pe care trebuie să-l plătiți pentru a juca o carte în alte CCG-uri. Indiferent de numărul de frame-uri alocat pentru fiecare carte, acesta nu trebuie să depășească un maxim cumulat de cinci pe tură. După ce unul dintre jucători termină quest-ul unui Lead, limita se va extinde la șase frame-uri pe tură până ce unul dintre voi va câștiga. Frame-urile nu sunt folosite doar pe post de cost pentru unități, ci și ca puncte de acțiune – atacurile costă de regulă două frame-uri, cu excepția unor personaje mai speciale. Tot ele decid prioritatea acțiunilor pe timpul unei ture. De exemplu, dacă oponentul tău joacă un Trope care să-ți dsitrugă un personaj, dar tu decizi să ataci cu acel personaj (acțiune care costă două frame-uri), personajul tău va fi distrus înainte să poată să miște ceva.
Vorbind de acțiuni, ai și opțiunea de Perform – poți da click pe Regizorul tău din stânga-jos și să glisezi pe unul dintre personajele tale ca să performeze; dacă supraviețuiește și reușește să realizeze acțiunea până la final de tură, Lead-ul tău primește un Performance Point, indiferent de ce fel de quest ar avea. Această acțiune te costă două frame-uri și îmi place că îți oferă flexibilitate, deoarece ai șansa să avansezi quest-ul Lead-ului tău în situații în care în mod normal nu ai putea. De exemplu, să zicem că Lead-ul tău primește puncte dacă joci personaje, dar din nefericire ai atins limita de nouă personaje pe care le poți juca. În acest caz, le poți comanda personajelor să performeze și vei primi Performance Points.
Mergând și mai în detaliu legat de acțiuni, etapele de luat decizii și cele în care acestea se materializează sunt simultane. Decizi în același timp cu oponentul ce vei face în timpul turei într-o perioadă de pregătire, apoi urmărești rezultatele, în funcție de ce a decis și oponentul tău. Jocul include și o serie de sisteme de prioritate interesante.
În primul rând, avem Spotlight, care reprezintă mai mult sau mai puțin cine are prioritate la acțiuni în acea tură – Spotlight-ul se schimbă de la tură la tură între jucători. De ce contează? Dacă două personaje decid să se atace simultan, atacul jucătorului cu Spotlight se va întâmpla primul, va face reduce bara de viață a personajului cu un punct bonus și va incapacita personajul pentru două ture (în cazul în care nu îl scoate din joc).
În al doilea rând, există sistemul de Counter, care sună similar cu ce am descris mai sus. Să zicem că decizi să ataci un personaj, dar oponentul anticipează acest lucru și atacă ceva mai repede acea unitate. Acest lucru se va pune drept Counter – tot va incapacita personajul și va face daune bonus.
O mecanică interesantă pe care au introdus-o este abilitatea de a evita atacurile… dar vei plăti un preț pentru asta. Să zicem că ai o unitate pe care oponentul vrea să o scoată din joc cu orice preț. Tu, fiind Nostradamus și dându-ți seama că va folosi un personaj sau un Trope ca să facă asta, vrei să eviți ce are de gând. Dacă faci drag and drop pe propriul personaj, acesta va evita atacul. Bun, bun, da’ care-I prețul, dom’le? Dacă eviți prea repede, personajul va fi incapacitat pentru două ture. Dacă eviți prea târziu… îți dai și tu seama ce se întâmplă.
În materie de construit pachete de joc, poți include doar cărți care fac parte din același gen de filme pe care cele trei personaje principale le au. Nu poți include o carde de Comedie când cele trei personaje principale sunt din genurile Dramă, Horror sau Acțiune. În plus, vei avea nevoie de minim 40 de cărți pentru un pachet de joc valid – limita superioară este 59. Nu pare să existe o limită clară legat de câte copii ale cărților de același tip poți include – fiecare carte are un număr maxim diferit de copii pe care le poți include. N-o să intru în detalii legate de cuvinte cheie, buff-uri sau alte detalii legate de cărți.
Acum că am vorbi despre partea interesantă legată de gameplay, e timpul să scoatem scheletul din dulap și să vedem unde se pot face lucrurile mai bine:
- Tutorialul e foarte stufos în materie de informație, și nu toată este utilă. Mi-ar fi plăcut să văd personajele că explică scurt și la obiect mecanicile, în loc să ne ia cu o poveste de la Adam și Eva între ele și după ceva vreme să-și aducă aminte că “Băi, noi avem de explicat niște chestii pe aici”.
- Nu este explicat niciunde că atunci când ataci un personaj, acel personaj nu ripostează – doar dacă nu are anumite cuvinte cheie. Aș sugera să adauge informația asta pentru jucători.
- Singurul mod în care poți verifica ce fac diferitele cuvinte cheie în timpul jocului este să o joci, iar apoi să dai click pe unitate și să verifici. Dar nu poți face asta cât timp ai cartea în mână. Puțin ciudat, nu-i așa? Mi-ar plăcea să știu ce face o carte înainte să o joc, nu după. Zic și eu.
- Jocului i-ar prinde bine o secțiune de istoric unde poți vedea ce s-a întâmplat în turele anterioare. Un cimitir unde sunt decartate cărțile utilizate sau scoase din joc ar fi și el util, ca să poți verifica ce s-a jucat și în jurul a ce poți planifica turele viitoare. Există și mecanici prin care poți readuce personaje la viață, și poate vrei să știi și tu ce opțiuni ai dintre personajele scoase din joc și dacă îndeplinesc, condițiile pentru a fi readuse în joc. Dacă implementează un astfel de lucru, aș sugera să separe cărțile oponentului de cele ale jucătorului – acum acest spațiu e folosit la comun și poate limita pe viitor ce pot face cu mecanicile de reînviere.
- Țineți minte că am zis mai înainte despre cum primești un frame suplimentar atunci când quest-ul unui Lead este finalizat? Ar putea specifica asta și în tutorial.
- E puțin iritant că nu poți retrage cărți odată ce le-ai selectat să fie jucate – doar poți apăsa Undo ca să faci asta. Așa că dacă ai ceva dubii legate de prima carte jucată după ce ai adăugat toată secvența de cărți, vei avea de apăsat puțin pe Undo – sau Ctrl + Z, fiindcă merge la fel.
Jocul ar putea beneficia și de pe urma unei opțiuni de mărire a vitezei animațiilor, deoarece acum iau destul de mult timp. Nu zic să le scoată de tot. Doar să ne lase să alegem dacă vrem să stăm după ele sau nu.
E greu să construiești pachete de joc … dar nu pentru motivele la care te-ai putea gândi
După cum am menționat, nu voi intra în detalii legate de cuvinte cheie, sinergii sau alte nebunii. Dar voi vorbi despre interfața din colecție atunci când încerci să construiești noi pachete de joc, deoarece e destul de greoaie.
Pentru început, poți vedea ce cărți ai în colecție doar dacă începi să creezi un nou pachet de joc. Mi se pare derutant că putem selecta diferite tipuri de filtre în meniul pentru colecție, dar că trebuie să creăm sau edităm un pachet ca să putem vedea și ce cărți avem.
Cărțile nu sunt sortate pe baza costului și singura cale ca să faci asta este să selectezi fiecare cost individual, unul după celălalt. Dacă îți place să joci arhetipuri care se bazează mai mult pe minioni sau foarte agresive, sau doar să ai mai multă libertate în a găsi cărțile de care ai nevoie, s-ar putea să întâmpini probleme pe partea asta.
Odată ce ai selectat cei trei actori principali, managerul de colecție nu-ți filtrează cărțile pe baza acestora, reducându-le doar la cele pe care le poți include – trebuie să faci acest lucru manual. După cum v-ați putut da seama, nu-mi prea plac pașii în plus.
Cum o duce economia?
Disclaimer: Am primit 10 pachete și 100 Goldies (moneda din joc) doar pentru că am aplicat ca și jurnalist să fac review. În afară de asta, voi mai puteți primi 3 pachete dacă folosiți codul READYSETACTION și încă 10 pachete dacă sunteți parte din serverul lor de Discord. În teorie, ați crede că sunt suficiente resurse ca să vă faceți de cap, dar tot am simțit că bate vântul prin colecția mea – e un sentiment destul de prezent și printre jucătorii pe care i-am contactat din comunitate, în afara celor care jucau de vreo câteva luni.
Primești un tip diferit de monezi dacă joci meciuri competitive pentru clasament: 10 monede pentru victorii, 4 pentru înfrângeri. Ai două misiuni zilnice de pe urma cărora poți câștiga în medie 50 de monede/misiune, iar uneori poți obține și Goldies. În plus, poți participa la turnee comunitare zilnice ca să obții mai multe resurse pentru colecția ta – nu sunt foarte competitive, ci mai mult de distracție.
În update-ul recent dinainte de Early Access (13 Mai), au adăugat opțiunea să poți cumpăra Goldies cu bani reali.
Pachetele de cărți costă fie 100 de monezi pe care le obții jucând sau finalizând misiuni, fie 20 de Goldies.
Dacă vrei să craftezi cărți pe care nu le ai în colecție, trebuie să cheltuiești Goldies pe ele. Și se pare că e puțină neliniște în comunitatea de jucători, deoarece aceste prețuri de crafting au crescut. Și știți ce? Sunt alături de jucători în situația asta. În primul rând, n-ar trebui să plătești cu o resursă care se obține foarte greu cărți. În al doilea rând, schimbarea s-a întâmplat fără să fie anunțată lumea în prealabil – mișcare pe care nu o susțin.
Ai și opțiunea să cumperi cosmetice precum table de joc, design-uri pentru spatele cărților, coperte pentru pachete, sau chiar Regizori care reprezintă avatarul tău în joc. Toate acestea se pot cumpăra doar cu Goldies.
Sentimentul meu este că jocul duce lipsă de un mod limitat cum ar fi Arenele din Hearthstone sau Draf-urile din alte CCG-uri. Astfel de moduri nu doar că ajută jucătorii să strângă resurse, dar îi și învață despre diferitele mecanici și sinergii din joc. Sincer, e modul pentru care n-am cheltuit nicio resursă pe pachete – mă așteptam ca ceva de genul să fie implementat. Sunt un cleptoman capitalist care-și ține resursele în siguranță până e momentul potrivit să le cheltuie, ce pot spune.
Luând totul în considerare, economia jocului nu se află într-o situație prea roz în momentul de față, iar update-urile astea pe ascuns în materie de prețuri pentru crafting și introducerea unei monezi pe care o achiziționezi cu bani reali nu îmi sună încurajator. După ce am jucat atâtea CCG-uri la nivel competitive – unele mai darnice cu resursele decât altele – cred cu tărie că partea de monetizare ar trebuie să vină din elementele cosmetice, nu cumpăratul de resurse în joc. Dacă nu, genul ăsta de joc devine mai degrabă o problemă de cine are portofelul mai umflat, nu cine se pricepe mai bine la joc.
Arta și inspirația sunt super… dar uneori la limita unei probleme de copyright
Direcția artistică a jocului este faină, tinzând spre un stil de desene animate și benzi desenate. Dezvoltatorii au inclus și postere ale unor filme imaginare în care joacă personajele în secțiunea de Lore, încercând să creeze propriul lor univers. Singura mea grijă este că s-ar putea să-i dea cineva în judecată. Referințele pe care le folosesc sunt foarte apropiate de IP-uri și personalități din viața reală uneori. Dacă cineva decide să-i dea în judecată, s-ar putea să nu iasă prea bine. Nimeni nu vrea să aibă proces cu Ronald McDoom, nu-i așa?
Dar până își dau ei seama ce e de făcut cu asta, ar putea include și opțiunea de a da clic pe cărți în timpul jocului pentru a le vedea design-ul în toată splendoarea. Când te plictisești sau doar aștepți ca acțiunile pe care le-ai selectat să se termine, parcă ai vrea să te uiți puțin la cum arată personajele. Ar putea chiar să animeze câteva dintre cărți, deoarece acest lucru nu se întâmplă acum – doar momentul în care un Lead își termină quest-ul este animat.
Diferitele design-uri pentru spatele cărților, diferitele skin-uri pentru Regizori și diferitele table de joc dau același sentiment de benzi desenate, dar n-am cheltuit resurse pe ele – doar le-am văzut la alți jucători. Sunt o persoană căreia îi pasă de gameplay mai întâi – trebuie să mă convingă ca să investesc în cosmetice. Ai și opțiunea să cumperi diferite coperte pentru pachete, dar încă sunt în dubii cât de util e acest lucru, având în vedere că doar tu poți vedea aceste coperte în colecția proprie.
Designul de sunet e bun… dar parcă lipsește muzica
Nu mă înțelegeți greșit. Sunt perfect conștient că este o versiune de playtest și că nu poți avea tot ce vrea sufletul tău inclus. Tocmai de aceea mă aștept să adauge mai multe melodii decât cea din meniul principal și cea din timpul jocului.
În afară de asta, efectele sonore sunt curate, comice, îndrăznețe și o bucurie să le asculți. Fie că vorbim despre un broccoli boxer care aruncă un pumn, sunetul de “whoosh” atunci când un personaj evită un atac sau sunetul stelelor de cinema atunci când obții Performance point, apreciez ce au făcut legat de partea sonoră. Ar mai putea adăuga și efecte sonore când deschizi pachete de cărți.
Să mai fie ceva la care să fiți atenți?
Da, mai sunt câteva lucruri care ar putea fi îmbunătățite, în caz de n-au fost deja rezolvate în versiunea de Early Access lansată pe 13 Mai:
- Nu-ți poți schimba rezoluția dacă ești în Full-Screen. Trebuie să treci pe Windowed mode, să o schimbi, și să treci înapoi pe Full-Screen.
- Animațiile, timpii de încărcare, și sensibilitatea la click-uri e lentă și lasă de dorit. Durează puțin până butoanele din meniu fac ce ar trebui după ce ai dat click pe ele, iar animațiile pentru deschis se declanșează foarte greoi.
- Timpul până se încarcă toate resursele din joc atunci când îi dai start nu e nici el foarte scurt. Ar putea să includă câteva ecrane cu personaje și poveștile lor ca să mai dreagă această problemă.
Sistemul competitiv e un mister pentru jucători și nu se știe nimic din partea dezvoltatorilor.
Ar trebui să-i dai o șansă?
Pe baza mecanicilor și a gameplay-ului interesant, a direcției artistice și a efectelor sonore, jocul pare promițător și l-ați putea lua la o tură.
Pe baza problemelor de optimizare, a tutorialelor și meniurilor problematice și a sistemului economic din joc lăsat în aer (iar bazat pe ce vor să implementeze în Early Access, mi se pare că vor să îmbie oamenii să sară cu bănuți pe resurse), aș zice să nu vă grăbiți prea tare.
Cel mai fain aspect legat de joc a fost cei câțiva membri din comunitate cu, care am discutat și am jucat în turneele zilnice, dar eventual mi-am dat seama că nu e de mine. Nu mă încântă din punct de vedere competitiv și gameplay-ul, deși distractiv, nu mi s-a părut suficient de flexibil – se simte că tinde mai multe spre audiența casual. Am fost bucuros inițial că mă puteam distra fără să fiu foarte competitiv și pus pe câștigat fiecare meci, dar sentimentul acela s-a dus în cele din urmă.
Jocul poate fi descărcat gratuit. Îl puteți încerca și să-mi ziceți cum v-ați simțit.
Jucat pe: PC
Lansare: 13 Mai 2024
Developer: Comico Games
Publisher: Comico Games
Preview de Constantin Dumitru