“Puternică în acesta, Forța este”, ceva de genul ăsta ar fi zis maestrul Yoda dacă ar fi jucat Star Wars: Outlaws.
Ați spune că este o afirmație destul de curajoasă pentru un joc Ubisoft lansat în ultimii ani, nu? Așa este, nici nu eu aș fi crezut că voi spune asta, dar iată că a venit momentul să avem un titlu care să poarte cu demnitate numele universului creat de maestrul George Lucas. Sigur, nu e ca și cum nu am avea deja jocuri Star Wars excelente, mă gândesc acum la seria KOTOR, Jedi Knight sau Battlefront (cele clasice, desigur), dar simțeam nevoia de un titlu fresh, modern, pe care să-l joc cu drag și interes în 2024. Este Outlaws „the chosen one”? Poate e încă devreme să fiu categoric, dar vă pot spune că are un potențial foarte mare de a fi un joc bun, poate chiar preferatul meu din seria Star Wars, cel puțin dintre titlurile apărute recent.
”Cu mult timp în urmă, într-o galaxie foarte îndepărtată…”
Ei bine, nu aș spune cu foarte mult timp în urmă, au trecut doar două săptămâni de atunci, și nici măcar într-o galaxie foarte îndepărtată, ci mai degrabă în camera mea de gaming, am avut plăcerea de a fi invitat de către Ubisoft la un nou play-test remote (mulțumesc Manab!), de data aceasta la un joc care face parte dintr-un univers foarte, foarte drag mie – Star Wars. La fel ca și în play-test-ul anterior, unde am jucat o oră din The Rogue: Prince of Persia, totul a decurs foarte smooth, iar cei de la Ubisoft au avut grijă ca totul să fie pregătit cât mai bine posibil și să nu existe ”tulburări în Forță” pe parcursul a celor 4 ore de gameplay din Star Wars: Outlaws. Da, ați citit bine, am stat lipit de scaun, monitor și controller timp de 4 ore, dar credeți-mă că au trecut ca și cum ar fi fost 4 minute. Din prima secundă și până la ultima, am fost captivat de gameplay și grafica noului titlu. În afară de trailerul de reveal, recunosc că nu am urmărit materialele promoționale, nu că nu mi-ar fi păsat, ci în mod intenționat, pentru a nu primi spoilere sau să îmi formez o părere greșită despre joc. Am ales să fac asta (altceva n-a fost) pentru că orice conținut media care poartă în titlu Star Wars, este pentru mine ceva aproape sacru, pentru că țin foarte mult la universul lui Lucas.
Fac o mică paranteză, primul film pe care l-am văzut când aveam probabil 4-5 ani, a fost Star Wars: The Empire Strikes Back (1980), vizionat pe o caseta VHS adusă de ai mei, pe un VHS player împrumutat de prin vecini. Ei bine, multe scene din film încă îmi sunt imprimate pe retină și automat Star Wars a devenit sweet spot-ul meu nostalgic, care îmi aduce aminte de niște vremuri marfă, mult mai simple și mai autentice, cum ar fi spus Obi-Wan Kenobi: „…for a more civilized age.”
În timp ce scriu aceste rânduri, îmi dau seama că nu în mod întâmplător mi-a plăcut așa mult Outlaws, acțiunea jocului are loc între The Empire Strikes Back și Return of the Jedi, perioada mea preferată din univers. Inițial am fost ușor dezamăgit când am văzut în primul trailer publicat de Ubisoft, că protagonistul nu este un jedi, așadar, nu ne jucăm cu săbiile laser, dar hei, avem deja două titluri recente care fac asta, Jedi: Fallen Order și Jedi: Survivor. Evident că așa zis-a mea dezamăgire inițială s-a evaporat ca picăturile de ploaie căzute pe un lightsaber încins, deoarece Kay – personajul principal din Outlwas, este foarte fun de jucat și skill-urile ei suplinesc nevoia unui laser colorat. S-au scris multe despre Kay pe dragul nostru internet, dar pe mine nu mă deranjează felul în care arată personajul, am în schimb alte pretenții ce țin mai degrabă de gameplay și utilitate. Știu că jocuri precum Stellar Blade sau The Witcher au stabilit un oarecare standard în felul în care trebuie să arate un personaj feminin, dar vorbim totuși de un titlu Star Wars, nu? Nu-mi săriți în cap, dar nici Leia nu e o mare frumusețe… Tind să cred că uneori istețimea și carisma ar trebui să primeze în favoarea esteticului. Dar hai să lăsăm aspectul acesta și să vă mai povestesc din experiența celor 4 ore de play-test.
„Primul joc Star Wars open-world…”
Oh, de când așteptam asta. Cei de la Ubisoft și în special Massive Entertainment se pricep atunci când vine vorba despre development-ul unui joc în care putem zburda liberi și neliniștiți, explorând fiicare colțișor de hartă. Sigur, sunt și unele riscuri, când faci o hartă prea mare parcă devine plictisitor, sau poate părea destul de goală și lipsită de locuri interesante unde chiar vrei să parcurgi alea 5-10 minute călare pe o cămila, în fugă sau chiar pilotând un elicopter (fac aici aluzie la titlurile Assassin’s Creed și Tom Clancy din librăria Ubisoft). Există și reversul, dacă harta e prea mică atunci riști ca jucătorul să se plictisească și să nu aibă parte de suficient conținut pentru a-l motiva să mai joace acel titlu. Outlaws face însă o treabă bună, iar din ce am explorat în acele ore de play-test, nu am avut ocazia să mă plictisesc, chiar și călare pe un speeder bike, am străbătut porțiuni mari din hartă și am zărit suficiente puncte de interes cât să mă țină activ ore bune doar pe o singură planetă. Nu vă imaginați că harta unei planete e imensă, dar nici sufocantă, ai destule obiective interesate, cum ar fi mici ferme sau orășele unde poți întâlni NPC-uri care să-ți ofere misiuni secundare, secrete de descoperite prin diferite peșteri sau locații mai greu accesibile, și tot felul de obiecte de colecționat și cufere mai ceva ca în poveștile cu pirați.
Prima hartă arata excelent, și aici mă refer la tot conținutul pe care-l poți accesa. Orașele principale sunt destul de întortocheate încât să te simți claustrofobic uneori, dar spun asta în sensul bun. Chiar dacă au fost momente în care trebuia să deschid harta de 10 ori într-un minut, ca să știu cum să ajung la un obiectiv specific unei misiuni, nu a fost neapărat enervant și nici nu am simțit nevoia unui mini-map sau guide-uri care să mă îndrume spre acel obiectiv. Are farmecul acela old-school în care nu te ține cineva de mână ca să poți ajunge într-un anumit punct, ci ai libertate de a-ți descoperi propria cale. Desigur, avem tot felul de marcaje care ne vin în ajutor, dar sunt suficient de subtile încât să te lase să descoperi singur calea.
Revenind la Kay Vess, personajul principal din Outlaws, este fun de jucat și nu se simte overpowerd. Dacă în alte titluri Star Wars, erai un mândru jedi care putea spulbera orice-i stătea în cale cu forța sau sabia/săbiile din dotare, Kay este un scoundrel care preferă să stea în umbră și să folosească pistolul laser doar la nevoie. În plus, la fel ca în Jedi: Fallen Order, avem un companion pe nume Nix, care de data aceasta nu e un droid ci un animal de companie din specia Merquaal, pe nume Nix. E foarte simpatic și de ajutor atunci când te enervează cineva și-l pui să-i sară pe față, în timp ce tu te apropii de el și-i servești perversa de pe Târgul Ocna, sau atunci când trebuie să dezactivezi o alarmă, ori să acționezi o manetă care deschide o ușă. Sunt sigur că sunt și alte mecanici prin care Nix poate fi de folos, dar am menționat doar câteva pe care le-am experimentat eu în orele de gameplay.
”Laser, frate!?”
Cum e combat-ul, mă întrebați? Nu prea e… Glumesc, vreau să spun că nu prea e necesar în cele mai multe din cazuri. Desigur, jocul te lasă să-ți alegi propriul stil de a te juca, fie să mergi pe calea violenței, fie pe cea a furișatului. Aș zice că metoda stealth ar fi cea mai indicată deoarece misiunile pe care le-am jucat deveneau destul de dificile atunci când pur si simplu începeai să faci pew-pew în fiecare inamic din jurul tău. Ai-ul este destul de overpowerd uneori și e de ajuns să te nimerească de două sau trei ori astfel încât să te pună la pământ. Viața poate fi regenerată ușor prin acele fiole de „sănătate” pe care le știm deja din Jedi: Fallen Order, dar grijă mare pentru că sunt limitate! Să nu mă înțelegeți greșit, Outlaws nu e un souls-like, sau un joc dificil, dar e mai bine să-l jucați cât mai stealth posibil și să apelați la arme doar atunci când este nevoie cu adevărat. Sunt suficiente metode de a face distractivă o misiune stealth, de la anumite gadget-uri care pot fi acționate pe hartă și până la companionul Nix, care e fix pe sistemul „mică, mică, dar ridică/mușcă rău”.
Tot la capitolul „bătaie” aș vrea să menționez și câteva rânduri despre lupta cu nava spațială. După aproximativ 2 ore petrecute pe prima planetă, am avut ocazia să pot zbura și să experimentez space combat-ul din Outlaws, despre care eram cel mai curios. E un joc Star Wars, normal că vreau să zbor și să mă simt Han Solo, nu? Chiar dacă nu am pilotat celebrul Millennium Falcon, cele 15-20 de minute de zburat cu nava lui Kay au fost foarte mișto. Aș spune că gameplay-ul spațial seamănă oarecum cu cel din Starfield, dar este mult mai responsive și mai plăcut. Inclusiv felul cum aterizezi pe o planetă este realizat mai bine decât în titlul celor de la Bethesda. Tot un loading screen e până la urmă, dar acel mic filmuleț în care îți arată cum nava trece prin atmosfera planetei, creează o altă experiență față de o simplă poză.
Cu siguranță ar mai fi multe de spun despre combat-ul terestrul dar și spațial din joc, dar am fost atât de furat de peisaj încât nu prea mi-a păsat de împușcături, am fost prins în atmosfera aia Star Wars care acompaniată de un soundtrack bun, a fost genială. Din ce mi-au spus cei de la Ubisoft, ce am jucat eu este un build mai vechi, iar ce vor printa pe blue ray-ul lansat pe 30 August, va fi mult mai bine șlefuit și împachetat.
”I have a bad good feeling about this.”
Chiar dacă sunt eu spălat pe creier de mic cu universul Star Wars, și sunt în stare să consum aproape orice are logo-ul galben pe el, am totuși și o doză de pragmatism. Spre exemplu, m-am chinuit rău, dar rău de tot să vizionez câteva episoade din The Acolyte, și îmi pare rău și acum. Ador universul ăsta, dar nu pot trece cu vederea ignoranța și prostia unora atunci când pur si simplu își bat joc de fani și de tot ce a pus bazele acestui gigantic brand. Nu vreau să închei preview-ul meu într-o notă negativă, pentru că Outlaws e total opusul efectului Acolyte, fiind un produs realizat cu pasiune, bun simț și responsabilitate față de fanii Star Wars și nu numai. Poate că nu e jocul perfect și nici nu și-a propus să fie, dar Ubisoft și Massive Entertainment au dat dovadă de maturitate și calitate, dezvoltând un joc cu un potențial bun.
Evident că tot ce am scris mai sus este strict părerea mea, și că am o slăbiciune pentru Star Wars, dar am un feeling bun despre joc și fără a încerca să vă conving, vă spun că mi-a plăcut foarte mult ce am jucat în cele 4 ore de Outlaws. Indiferent de cum va fi recepționat de către gameri, voi face tot posibilul ca pe 30 August să pun mana pe o copie de PS5 sau Xbox Series X a jocului și-l butonez câteva zeci de ore bune. Ca să nu pară ca sunt biased, promit că voi reveni cu o recenzie mai amplă atunci când voi termina Outlaws. Chiar sunt curios dacă jocul final îmi va schimba părerea pe care o am acum despre ace titlu, fie ea în mod pozitiv sau negativ. Abia aștept finalul lunii, nu doar că voi avea 2 săptămâni de concediu, dar mai ales din pricina joculețului. Sunt curios să văd ce poate oferi Star Wars: Outlaws în forma lui definitivă și dacă va fi ăsta începutul unui nou val de jocuri open-world din universul Star Wars. Forța fie cu voi, frați și surori!
Jucat pe: PC (Cloud) și controller XBOX Series S/X
Lansare: 30 August 2024
Developer: Massive Entertainment
Publisher: Ubisoft
Preview scris de Leo Luția