Hong Kong e o destinație mișto realizată și un setting foarte bun pentru un joc racing open world.
Un pic de istorie
Seria Test Drive este una dintre cele mai vechi și longevive serii de jocuri auto, primul joc ieșind acum 37 de ani, ceea ce face Test Drive mai bătrân ca mine cu doi ani. Am jucat câteva dintre titlurile apărute spre sfârșitul anilor ‘90 și începutul anilor 2000 și deși erau destul de fun, mereu preferam ceva Need for Speed sau Colin McRae sau Screamer 4×4. Primul Test Drive Unlimited, apărut în 2006 e probabil cel mai bun joc Test Drive și a fost destul de revoluționar la vremea sa. A fost unul din primele jocuri de curse open world și avea o recreere a insulei Oahu aproape la scară 1:1 – pentru 2006, era absolut uriașă harta aia. Țin minte că prima dată l-am jucat pe Xbox 360-ul unui prieten și mi-a picat un pic falca, de cât de bine arăta și cât de mare era lumea. Era distractiv și reușit și era interesant să poți interacționa cu alți jucători care conduceau și ei pe insulă.
The good
O să încep cu părțile bune, pentru că se termină repede. În primul rând, Hong Kong e o destinație mișto realizată și un setting foarte bun pentru un joc racing open world. De la străzi întortocheate până la trasee tip togue și trasee off road, orașul e mișto de explorat, sunt ceva secrete ascunse prin el, tot felul de recompense pentru explorare, cum ar fi epave (ce original) pe care le găsești și le restaurezi, solar credits, care e moneda jocului, parcări subterane unde poți face drifts, orașul e fain, măricel și destul de variat.
Ok, acum că am terminat părțile bune, să trecem la restul.
The bad
Ok, ziceam mai sus că developerii au vrut să facă un MMO Racing game. Drept urmare, jocul este always online, indiferent că tu vrei să joci doar single player. Implementarea este însă atât de stupidă, încât transformă jocul din start într-un dezastru. Să zicem că vrei să joci niște curse single player. Într-un joc normal, gen TDU mai vechi sau Forza sau orice alt joc open world, conduci la punctul de start al cursei, după care intri în cursă și o joci, eventual ai un meniu de setări între. În Solar Crown, nu, ajungi la destinație, ții apăsat butonul să începi, loading screen, te transferă în lobby, în care n-o să intre oricum nimeni, tre să dai skip, loading screen, mai astepti 8 secunde, loading screen, începi cursa. Ok, fie, nu e sfârșitul lumii. În schimb, hei, poate faci o greșeală în timpul cursei și vrei să dai restart, te gândești că apeși restart și te duce la începutul cursei, nu? Nope, greșit, loading screen, lobby, ia-o de la capăt. Asta când poți da restart, că sunt alte curse la care poți da doar abandon, ceea ce te aduce înapoi la punctul de start al cursei și ia-o iarăși de la capăt cu toate meniurile. Este atât de imbecil făcut încât îți taie orice chef de a juca. Asta pentru single player, da? Obligatoriu să treci prin lobby.
Acum, ei zic că jocul ăsta vrea să fie MMO Racing… dar niciodată nu vor fi mai mult de 8 jucători pe hartă, că atât e maximul suportat pentru fiecare instanță, din care poți face curse efectiv cu maxim… 4. Pentru asta au făcut ei absolut toate interacțiunile online. Am vaga impresie că cei de la KT Racing sau publisherii de la Nacom nu prea știu de la ce vine primul M din MMO. Jocul este always online în mod absolut inutil, interacționează cu serverele la absolut orice faci, și dacă cuvma pică serverele lor, cum s-a întâmplat când au lansat jocul pentru cei care au avut preorder de gold edition, n-ai cum să mai joci deloc, nici măcar single player. Atât de stupid e. Ca să nu mai zicem că pot pica serverele în timpul cursei și pierzi tot progresul, superb. Efectiv dezastru.
Mai departe, pe partea socială, nu mai poți să-ți cumperi case, ca în TDU 2, acum toată lumea stă într-un hotel de pe insulă. Nu mai poți să-ți decorezi nici măcar camera aia de hotel. Practic, poți interacționa cu alți jucători în lobby-ul hotelului și cam atât. Nu mai ai garaj în care să-i aduci să arăți colecția de mașini sau ceva de genul. Deci ei zic că fac un MMO, dar în același timp scot până și features sociale care existau deja în serie, de nu mai ai motive să socializezi, dar forțează totul always online și strică iremediabil partea de single player. Ah, atât TDU 1 cât și 2 pot fi jucate offline fără vreun fel de problemă. Solar Crown, nu.
În fine, să zicem că treci peste toate problemele astea. Cum sunt mașinile și câte sunt? Modelul de handling e… ok. Durează un pic să te obișnuiești cu el, ei zic că vor să fie mai spre simulator decât arcade, alegere stupidă pentru genul ăsta de joc, unde vrei să te distrezi, dar în fine, nu e sfârșitul lumii, categoric e de vreo 5 ori mai bine ca în TDU 2, e un model cu care te poți obișnui, dacă igori faptul că uneori pierzi aderența subit și degeaba. În fine, să zicem că poți corecta asta, și te obișnuiești cu tendința de subvirare un pic exagerată sau supravirare când te aștepți mai puțin. E foarte subiectivă chestia asta, dar nu e cea mai mare problemă a jocului, sincer, jocul poate fi fun din când în când și condusul poate fi și el tot fun. Din păcate, și aici începe un ușor dezastru.
În primul rând, nu sunt foarte multe mașini disponibile. Înțeleg, alt buget, nu critic neapărat treaba asta. Problema apare în felul în care au ales ei să ți le facă disponibile, adică sistemul de progresie și recompense. Pot să accept când un joc te pune să depui ceva efort ca să primești recompense, spre deosebire de, să zicem, Forza Horizon care practic îți aruncă la fiecare 30 de secunde încă 6 mașini de toate categoriile. Nu e bine nici așa. Dar nici ca în Solar Crown, unde iei maxim 15-20k de credits la o cursă, însă o mașină mai de doamne-ajută costă vreun milion-două. E extrem de ridicol și de grindy și de dificil. Și încă ceva, jocul îți deblochează noi curse în funcție de nivelul pe care-l ai, dar nu ai suficiente curse disponibile cât să ajungi la pragul ăla fără să le repeți pe cele existente. De asemenea, n-ai campionate sau posibilitatea sa rejoci cursele respective cu alt gen de mașină, nimic de genul. E… e dezamăgitor, sincer, mereu jocul mi-a dat senzația că parcă producătorii au muncit să facă jocul fun, după care au mai muncit un pic ca să scoată orice urmă de fun din el. Efectiv nu înțeleg cum au putut să o dea în bară în halul ăsta cu gameplay-ul, e varză.
Dar hei, poate măcar AI-ul e competent și cursele sunt fun și… nope, nici asta. AI-ul e praf, e agresiv, câteodată pur și simplu trișează, sau a cumpărat mașina corectă, că și aici e mega dezechilibru și unele mașini sunt mega OP în timp ce dacă îți iei ceva ce-ți place ție, să fii sănătos, că cel mai probabil o să pierzi într-una, ceea ce scoate orice urmă de fun ar ami fi rămas din cursele alea. Inconsistență la orice, ăsta e Solar Crown.
Cât despre customizarea mașinilor, sunt relativ puține opțiuni, alte jocuri au făcut-o mult mai bine.
Ah și simulacrul ăla de story reușește să fie cumva mai cringe decât forza, dar măcar e livrat de npc-uri care arată ca și cum e 2007 și fără vreo urmă de emoție, puteau la fel de bine să fie drone în locul lor.
Mai departe, sunetul… of. Pentru vocile personajelor cred că au folosit AI, pentru că nu-mi imaginez cum o ființă umană poate vorbi fără vreun ton sau emoție. Muzica am oprit-o că mă umplea de nervi, zic măcar să mă bucur de sunetul motoarelor. Care bine-nțeles că e așa, muted, că de ce nu. Extrem de dezamăgitor.
Tehnic, jocul se simte ca un early access. Și ca features, și cum arată, și cum se comportă, pur și simplu nu se simte ca un joc întreg, dar totuși vor 60 de euro pe el. Ori, în stadiul actual, eu unul nu pot să-l recomand absolut deloc. Developerii au promis că vor adăuga și Ibiza, și posibilitatea de a-ți cumpăra case probabil cândva în viitor, dar mă scuzați, faptul că lucrezi la un joc după lansare nu înseamnă să-l vinzi la preț întreg fără să fie gata, că poate o să fie bun peste vreo 2 ani, mie asta îmi pare un pic bulangeală.
E trist. Nu aveam mari așteptări de la jocul ăsta, dar a reușit să dezamăgească destul de crunt. Pare că ar fi putut ieși ceva relativ distractiv cu încă vreun an în development, în care să rezolve partea tehnică și să o optimizeze, dar în stadiul în care e acum, se vede că a fost grăbit și se simte încă ca un joc în early access, drept pentru care eu o să vă recomand să nu-l cumpărați, că e țeapă la 60 de euro. Îmi pare rău, dar ăsta e adevărul și nu mi se pare ok să dai banii pe un produs sub-standard și în rest promisiuni.
Practic, dacă vreți să jucați ceva de genul, ori rejucați TDU-ul original, ori alegeți orice Forza Horizon de la 3 la 5 și jucați-l pe ăla. Solar Crown e pur și simplu prea praf.
Mulțumim CD Media România pentru codul de recenzie!
Jucat pe: Xbox Series X
Lansare: 12 Septembrie 2024
Developer: Kylotonn
Publisher: Nacon, Bigben Interactive S.A.
Review de Adrian Dobrescu