Dacă metroidvania-urile și twin-stick shooterele ar fi făcut un copil
Știu, știu. Am vorbit despre foarte multe jocuri metroidvania recent. Unele bune. Unele rele. Altele doar ok. Dar se întâmplă la fiecare lună plină să mă entuziasmeze un joc care abordează formula… puțin diferit. Iar entuziasmul acesta este o sabie cu două tăișuri. Pentru că îmi setează așteptările foarte sus și mi-e teamă să nu fiu dezamăgit. Am vorbit cu oamenii de la Dapper Dog Digital cu muuult înainte de lansarea BioGun. Chiar am făcut și un interviu pe larg cu ei despre cum s-a născut jocul. Am frecventat și serverul lor de Discord des, din moment ce dezvoltatorii lucrau mereu în timp ce discutau cu cei din comunitate.
Acum e momentul să vedem dacă toată încrederea pe care au construit-o a avut sens. Sau dacă a rămas doar la nivel de așteptări nerealiste.
Salvați cățelul cu orice preț!
BioGun începe să-și spună povestea chiar dinainte să apuci să joci. Meniul animat îl include pe Doc, unul dintre personajele secundare, care încearcă disperat să-și salveze cățelușa. Poți vedea ghemotocul de blană pe o masă de operație și ținut în viață de aparate. Aceasta scâncește și își mișcă urechile anemic în timp ce respiră cu greu. Iar pe fundal se aud reporteri de știri care vorbesc despre Virusul Dooper, care provine de la porci și afectează doar câinii. Nu cred că se putea o introducere mai bună în poveste.
Ca lucrurile să devină și mai personale, poți chiar să alegi numele cățelușei înainte să joci.
Doc vine cu o ultimă soluție disperată pentru a-și salva prietena patrupedă. Ea constă în crearea unui vaccin care conține atât ADN de porc, cât și propriul său ADN. Rezultatul este Bek, protagonistul nostru porcușor care este injectat și are o singură misiune: să neutralizeze Virusul Dooper.
De-a lungul aventurii te vei întâlni și cu alte personaje care reprezintă diferite micro-organisme. Și trebuie să admit că este una dintre puținele situații în care am întâlnit personaje construite inteligent și o poveste scrisă deștept într-un metroidvania recent. Acestea se disting prin design, personalitate și maniera de a vorbi. Cred că termenul care le descrie cel mai bine este “unice”. De la NPC-urile pe care le întâlnești scurt și până la cele care joacă un rol crucial… pur și simplu nu se simte că ocupă spațiu inutil. Doc este singurul a cărui voce o putem auzi propriu-zis. Iar celelalte personaje mormăie într-o limbă inventată. Dar acest lucru nu le face iritant de ascultat. Ba dimpotrivă, este o cale prin care își transmit stările și sentimentele. Nu e doar același fișier audio care rulează pe repeat, indiferent cât de fericită sau serioasă este situația.
Nici cei care te trimit în misiuni nu-ți pierd timpul. De fapt, majoritatea misiunilor și activităților sunt legate de progresul poveștii. Fie trebuie să le duci la îndeplinire pentru a avansa. Fie vei găsi obiectivele lor în mod natural, în timp ce explorezi ruta principală a jocului. Sau pur și simplu le vei descoperi fiind curios. Pe scurt, jocul nu trage de timp inutil ca să crească orele de joc.
Iar curiozitatea ta față de lumea jocului și locuitorii ei va fi răsplătită. La un moment da vei debloca un scanner care… scanează orice întâlnești. Acesta nu-ți va furniza doar mai multe informații despre diferitele obiecte sau micro-organisme întâlnite. Vei primi și anumite bonusuri sau efecte, în funcție de câte entități ai scanat. E plăcut să fii răsplătit pentru că faci un lucru atât de simplu.
Apreciez și scenele animate sau evenimentele care apar după ce îndeplinești anumite obiective cruciale. De exemplu, celulele din inimă vor organiza o petrecere după ce eliberezi acest organ. Iar Bek va dansa alături de ele. E o modalitate drăguță prin care jocul îți spune “Bună treabă! Acum poți lua o scurtă pauză”. În plus, mă încântă modul în care Bek construiește prietenii cu celelalte personaje pe care le salvează în acest fel.
Jocul include momentan doar un singur final. Dar dezvoltatorii au lansat recent un roadmap care include și un final alternativ pentru povestea lui Bek.
Cine ar fi crezut că un twin-stick shooter metroidvania e atât de distractiv?
Am jucat BioGun cu un controller și vă încurajez să folosiți unul. Înainte să intri în pâine vei putea alege între două scheme de control. Una este Bumper Jumper, care este mai potrivită pentru lupta cu inamicii. Spun asta deoarece țintești acolo unde este îndreptată maneta dreaptă. Cealaltă opțiune este Manual Fire, care se potrivește mai bine când vrei să navighezi lumea jocului. Am fost încurajat să o folosesc pe prima de către dezvoltatori și membrii care deja jucaseră în Early Access. Așa că am încercat-o. M-am obișnuit cu ea. Și nu am mai schimbat-o.
Un alt detaliu demn de menționat este că jocul a fost dezvoltat în Construct 3. Dacă nu știți despre ce vorbesc, Construct 3 este un game engine dezvoltat pentru crearea jocurilor de browser. Acest lucru influențează frame drop-urile și consumul de resurse atunci când ai alte taburi de browser deschise. Chiar ești încurajat la începutul jocului să nu le ții deschise cât timp joci.
Un alt aspect influențat este timpul mai scurt pe care îl poți petrece în joc. Mai exact, jocul creează multe fișiere temporare și avea lag sau frame drops undeva la două ore de joc. Soluția este să restartezi jocul.
Dacă este să vorbesc din experiență proprie, nu prea țin browserul deschis când mă joc. Și clar nu mă încântă să restartez jocul din două în două ore. Îmi strică senzația de imersiune. Dar dacă ar fi să mă raportez la un gamer generic, ambele aspecte sunt negative. Am prins discuții despre portarea jocului într-un engine care are la bază C++. Iar acest lucru este posibil să se întâmple odată cu portarea pe console. Dar până atunci trebuie să ne confruntăm cu aceste neajunsuri generate de Construct 3.
Cum era de așteptat, combatul se bazează în mare parte pe arme de foc. Poți găsi diferite variante de arme numite Mods pe măsură ce joci. La început ai acces la Blaster Mod, care este destul de echilibrat. Dar nu va dura mult până găsești alte Mods care se potrivesc stilului tău de joc. Îți place să tragi ca un maniac în stânga și-n dreapta? Ai un mod pentru asta. Îți place să fii mai tactic, ca un lunetist? Există un Mod pentru asta. Nu te pricepi la tras cu armele și vrei o armă care își atinge ținta orice ar fi? Ai ghicit… există un Mod și pentru asta.
Nu vă entuziasmați prea tare și să credeți că există o armă care este mai bună decât toate celelalte. Bine… de fapt există. Dar vei avea acces la ea mai spre finalul jocului. Dar până atunci va trebui să alege armele în funcție de atributele lor. Poate îți plac Mod-urile care trag cu o frecvență ridicată, dar acestea nu au o distanță de tragere prea mare. Dacă sunteți familiari cu puștile cu lunetă, știți că acestea provoacă daune mai mari și sunt mai precise, dar frecvența lor de tragere este redusă. Iar dacă alegeți Mod-ul care țintește automat, atributele acestuia sunt mai reduse.
La final de zi, există ceva pentru fiecare dintre noi.
Cealaltă piesă de echipament importantă sunt Chip-urile. Poți avea doar unul dintre ele echipat. Și au mai mult rol utilitar, care să sprijine stilul tău de joc. De exemplu, eu am folosit Viral Protocol cel mai mult. Acesta îți oferă un companion dronă care trage automat în inamici. Mi se potrivește fiindcă îmi place să mătur cu ei pe jos cât mai repede. Am mai folosit ocazional un Chip care îmi permitea să mă teleportez în locații unde muream frecvent din cauza boșilor sau în timpul unor secvențe de parkour mai intense. Mi-a plăcut design-ul din spatele acestuia, deoarece trebuie să-l echipezi doar o dată pentru a crea o gaură de vierme între locul în care ai murit și punctul unde ai salvat ultima dată. Apoi ești liber să echipezi alt Chip.
Mai există un Chip care îți permite să utilizezi cea mai bună armă din joc. Fără acesta, arma își va pierde din atribute pe măsură ce iei damage. O altă decizie de design inteligentă în opinia mea, deoarece poți folosi cea mai bună armă din joc doar dacă renunți la slotul pentru Chip.
Nu în ultimul rând, ai acces și la Critical Blaster Chip, care îți reduce viața la 1. “Stai, stai. Asta e o mizerie”. Posibil să ai dreptate. Dar există două achievement-uri pe care le poți debloca doar dacă termini jocul cu el echipat. Merită dacă ții la fel de mult morțiș să obții tot ce se poate în joc, ca și mine. În plus, oamenii din comunitatea de pe Discord o să te ajute cu sfaturi la nevoie.
Poți upgrada vitalitatea lui Bek, precum și ceva numit Atomic Energy. Treaba cu vitalitatea se explică de la sine. Atomic Energy este ce poți folosi pentru a recupera din viețile pierdute de Bek. Aceasta îți mai permite și să folosești un set de arme secundare, pe care le deblochezi după ce înfrângi anumiți boși. Eu am folosit mai mult aceste arme când trebuia să deblochez anumite zone. Dar sunt la fel de utile și în luptă.
Va trebui să găsești cel puțin trei Ionized Atoms dacă vrei să o upgradezi pe una sau pe cealaltă. Apoi vei avea de ales dacă vrei să fii ceva mai durabil sau dacă vrei mai multă energie ca să recuperezi din vieți și să folosești armele secundare. Eu am ales o abordare echilibrată și am alternat între ele. Dar asta nu trebuie să te oprească să alegi ce ți-e mai util.
Vei mai găsi și Enzime care aplică diferite efecte. Unele dintre ele regenerează Atomic Energy mai rapid. Unele funcționează ca o bombă cu ceas. Unele îți permit să traversezi zone cu acid. Iar altele generează lumină în zonele întunecate. După cum probabil ți-ai dat seama, ele ajută mai mult pe partea de explorare. Iar mai târziu vei putea captura Enzime pentru când ai nevoie de ele. De exemplu, are sens să prinzi o Enzimă care te ajută să traversezi o zonă cu acid dacă știi că urmează o astfel de regiune.
Un alt item de tip utilitar sunt Tabletele. Le poți găsi sau cumpăra. Și le poți utiliza doar o singură dată, după care dispar din inventar. De exemplu, una dintre ele recuperează instant două vieți. Alta recuperează Atomic Energy. Iar lista poate continua. Sfat prietenesc: folosiți câte una din fiecare fel pentru a debloca un achievement.
Probabil cel mai distractiv de folosit este scannerul. Spun asta pentru că adaugă foarte multe îmbunătățiri în materie de Quality-of-Life și încurajează explorarea. Vei obține o serie de upgrade-uri pentru el pe măsură ce scanezi tot mai mulți aliați, inamici, consumabile etc.
Primul te lasă să vezi bara de vitalitate a boșilor atunci când îi scanezi.
Al doilea face ca monezile scăpate de inamici să plutească spre tine.
Al treilea va semnala zidurile false pe care le poți distruge.
Al patrulea va magnetiza Enzimele atunci când scanezi.
Iar al cincilea te va lăsa să folosești scanarea nelimitat, fără să aștepți până se reîncarcă.
Din nou, e foarte util ca să salvezi timp prețios.
Nu va trebui să vă faceți probleme legat de varietatea inamicilor. De ce? Fiindcă dezvoltatorii au utilizat la maxim mediul cu care lucrează: corpul cățelului. E foarte rar, dacă nu imposibil, să întâlniți același tip de inamic atunci când vizitați un organ diferit. Nu mi-a plăcut mie extraordinar biologia, dar asta nu mă împiedică să apreciez diverșii viruși și bacterii care încearcă să ne facă viața dificilă în BioGun. Ba mai mult, inamicii normali și boșii nu sunt frustranți. În plus, fiecare luptă cu boșii este unică. Iar trucurile pe care trebuie să le folosești pentru a-i învinge nu transformă lupta cu ei în ceva banal. Ci doar sunt acolo ca să îți arate cum trebuie să îi înfrângi. Singura mea problemă legat de ei este că uneori se simt ca un burete de damage. Dar nu vei realiza acest lucru pe moment, deoarece atacurile pe care le aruncă spre tine o să te țină ocupat și atent.
Sentimentul că boșii au foarte mult damage poate veni și din faptul că trebuie să urmărești o anumită rută principală. Și din locurile în care îi găsești pe cei opționali. Posibil să ai același sentiment dacă ești ca mine și strângi toate upgrade-urile posibile înainte să avansezi. Dar dacă prioritizezi viteza și să termini jocul mai repede este posibil să ai altă experiență. Ce vreau să spun este că vei ajunge la momentul în care nu tu ești blocat în arena boșilor, ci ei sunt blocați acolo tu tine.
De asemenea, vreau să menționez că vei înlătura și anumite obstacole din mediu atunci când îi învingi pe unii dintre ei. Vei debloca și scurtături în momentul în care vei termina anumite puzzle-uri. Pur și simplu apreciez când un joc îmi respectă timpul și nu se lungește inutil.
În afara acestor aspecte, drumul pe care trebuie să îl urmezi este destul de bătut în cuie. Iar NPC-urile și misiunile lor sunt acolo ca să te ghideze. Chiar trebuie să te chinui dacă vrei să te pierzi în BioGun. Nici Zoro din One Piece nu cred că e capabil să facă asta. Vei găsi itemele de care ai nevoie pe drum. Harta este extrem de detaliată și marchează toate obiectivele importante. Și nici să faci backtracking pentru secrete nu este dificil. Aș putea spune totuși că punctele unde poți salva sunt destul de împrăștiate. Iar dragele mele pinuri pentru hartă sunt în număr limitat și nu pot fi plasate în unele locații. Deja mă știți: aș fi în stare să pun pinuri și în propria casă dacă aș putea.
Dacă tot vorbim despre hartă, poți dezvălui principalele puncte de interes dintr-o regiune pe măsură ce cuplezi Sinapse în nervii din acea locație. Ca să vă salvez puțin, nu trebuie să vă faceți griji că aceste Sinapse sunt în număr limitat. Inițial am crezut opusul, dar am vorbit cu dezvoltatorii și mi-au confirmat că voi putea cumpăra un număr nelimitat mai târziu.
Mai există și Bio-Mats și Bio-Shops răspândite prin organe. Ambele vând cam aceleași lucruri: Tablete, Enzime și Chips. Diferența este că Bio-Shops vând elemente cosmetice în funcție de regiunea unde se află. De asemenea, în cadrul lor puteți găsi și puncte unde să salvați. PS: Trageți într-un Bio-Mat și vedeți ce se întâmplă.
PPS: Trageți și în casetofoanele care arată ca pastile pentru încă o surpriză.
Punctele unde poți salva îi permit lui Bek să facă baie și astfel să recupereze viețile pierdute. Doar să aveți grijă atunci când le folosiți în interiorul unui Bio-Shop. Să zicem doar că vânzătorii nu sunt prea entuziasmați să-l vadă pe Bek gol pușcă. Chiar dacă el poartă teoretic doar o mască în mod normal. În orice caz…
Jocul include și puncte de fast travel. Doc te va extrage folosind o seringă și te va injecta în altă locație în cadrul acestora. Sunt suficiente astfel de locuri. Așa că nu trebuie să te stresezi că ai prea mult de mers pentru a traversa organele. Ba mai mult, te poți teleporta și către puncte pe care nu le-ai accesat. Trebuie doar să cuplezi suficient sinapse pentru a le descoperi pe hartă.
Vă mai las cu o serie de mențiuni finale legate de gameplay:
- Îmi place faptul că Bek începe să transpire incontrolabil și să se panicheze atunci când mai are doar o viață.
- Modul în care au balansat Chip-ul care creează o dronă este inteligent. Spun asta pentru că atunci când personajul tău trage în inamici, acesta obține Atomic Energy. Dar nu și dacă drona trage în ei. Acest aspect nu face Chip-ul ușor de abuzat.
- Poți vedea cum NPC-urile pe care le salvezi în cadrul unor misiuni se întorc înapoi spre casă.
- Multe dintre ele sunt afișate pe hartă ca și cum ar fi la locația pe care tocmai au părăsit-o.
- Uneori poate dura o vreme până ce jocul pornește.
- Îmi place că poți găsi secrete la tot pasul și că jocul recompensează jucătorii curioși. Dezvoltatorii mi-au menționat dinainte că este unul din principiile pe care au vrut să-l aplice. Dar nu mă așteptam să fie implementat atât de satisfăcător.
- Nu toți boșii sunt afișați pe hartă după ce i-ai înfrânt. Se întâmplă destul de devreme în joc, și atunci te poți duce să-i scanezi din timp. Dar devine o problemă dacă uiți de ei.
- Am primit achievement-ul pentru că am scanat totul când aveam doar 30% din catalog complet.
- Există o cască de miner care se presupune că ajută cu zonele întunecate, dar aceasta nu generează niciun fel de lumină.
- Dacă ai patru tablete în inventar și găsești o a cincea, poți doar să înlocuiești una dintre cele existente sau să o dai la schimb pentru monede. Ar fi util să avem și o a treia opțiune care ne lasă să consumăm una dintre tablete. Un bonus e un bonus, chiar dacă trebuie să-l folosești forțat.
- Există o luptă în care trebuie să folosești arma care pică de la boss pentru a părăsi arena. Și poți foarte ușor să pierzi animația în care acesta o folosește pentru a te încuia acolo în primă fază.
- Pot apărea situații în care nu poți scana boși după ce i-ai înfrânt. Acest lucru se rezolvă dacă ieși și reintri în camera lor.
- Poți accesa tab-uri pentru echipamente, upgrade-uri, hartă etc. din același meniu. Dar poți accesa și o mini-hartă rapid pentru a vedea ce se află prin împrejurimi. Ce m-a surprins este că inamicii se pot deplasa spre tine atunci când folosești meniul mai mare. Cam face inutil faptul că ai o mini-hartă separată de acesta, din moment ce niciuna dintre opțiuni nu oprește timpul din joc.
- Riști să pierzi reducerile pe care le găsești la iteme dacă nu le cumperi în timp util.
- Nu am simțit nevoia să farmez deloc.
- Există o activitate opțional în care participi la o cursă cu un spermatozoid (nu, nu glumesc). Și poți curăța traseul de obstacole și inamici înainte să o începi. Dar dacă vrei să o restartezi, obstacolele vor reapărea. Cursa în sine nu este dificilă și o poți câștiga din prima. Dar să tot cureți ruta va deveni frustrant dacă vrei să câștigi cursa suficient de repede pentru un achievement.
- Sistemul de coliziune pare să aibă probleme uneori: poți ajunge blocat sub lifturi sau în punctele unde salvezi. Am pățit să fiu blocat fără scăpare în timp ce trebuia să termin un puzzle cu platforme dificil. Nu am avut altă soluție decât să restartez și să pierd progresul pentru altă secțiune dificilă cu platforme. Să nu mai spun că jocul a înghețat după ce am parcurs a cea secțiune pentru a doua oară.
Grafică impresionantă. Muzică nostalgică
Acum că anul e pe sfârșite, pot spune că am jucat și văzut vreo câteva titluri metroidvania. Și trebuie să admit: arta din acest joc este printre cele mai originale și unice pe care le-am văzut. Singurul metroidvania care m-a impresionat la fel de mult la capitolul vizual a fost BIOMORPH. Se pare că șmecheria a fost să joc ceva cu “Bio” în nume în 2024 dacă voiam o experiență artistică faină.
Totul este desenat de mână. Fiecare personaj și inamic are un design care se potrivește cu mediul în care se află. Tranziția dintre regiuni se simte organică și naturală. Și chiar dacă lumina și culorile sunt mai stridente, dezvoltatorii înțeleg ce înseamnă echilibru și contrast în materie de culori. Iar asta rezultă într-o experiență care nu-ți rănește ochii de parcă cineva îți înfige un cuțit. Chiar am fost prezent atunci când artistul din spate lucra la diferite modele și le adăuga în joc. Știu că par mai entuziasmat decât ar trebui. Dar BioGun este pur și simplu un spectacol de culoare și forme pentru acest gen de jocuri.
Există doar un singur lucru pe care l-ar putea îmbunătăți: să creeze animații atunci când Bek are echipate diferite căști. Acestea sunt cosmeticele despre care am menționat că le puteți cumpăra de la vânzători. Unele dintre ele sunt ridicol de amuzante. Altele fac referire la personaje populare din alte francize. Și toate arată super. Problema este că ele sunt suprapuse peste modelul lui Bek. Iar potrivirea nu este mereu mănușă. De aceea vei observa uneori urechile sale de purcel cum se mișcă în afara căștilor. Sau cum modelul său se învârte în spatele lor atunci sare de două ori. Ar putea lucra să creeze animații și sprite-uri pentru fiecare.
Muzica și efectele sonore strigă “ARCADE!” din toți plămânii. Ritmul este unul alert. Mixerele o iau razna. Și hype-ul este real pentru fiecare secvență de lupă. Muzica din mediu e ceva mai liniștită și plină de suspans comparativ cu cea din timpul bătăliilor.
Probabil cel mai bun exemplu de spectacol vizual și audio îl vei întâlni atunci când înfrângi un boss și deblochezi o noua putere. Animația și muzica pentru acea secvență te face să te simți ca un supererou care a devenit și mai puternic. Poți uita cât de utile sunt abilitățile deblocate – pentru că sunt utile. Emoția pură pe care o simți atunci când te lovește această secvență face toți banii. Trebuie să o experimentezi ca să înțelegi despre ce vorbesc.
Verdict Final
BioGun reușește să impresioneze în multe forme ca un shooter metroidvania. Începe cu firul narativ și personajele de neuitat. Continuă cu sistemul de combat solid, ustensilele și sistemul de upgrade. Include subtil referințe și secrete. Partea de explorat este distractivă și te răsplătește ca jucător – mereu te așteaptă ceva la fiecare colț. Progresul și misiunile nu se simt ajustate artificial ca să petreci mai mult timp decât necesar. Iar mixul de muzică și artă este unic față de orice alt metroidvania pe care l-am mai jucat.
Nu duce lipsă de elemente care mai pot fi îmbunătățite, ca orice alt joc. Lucruri precum game engine-ul din spate care duce la frame drops și lag la anumite intervale de timp. Sistemul de coliziune care poate fi îmbunătățit ca să nu genereze bug-uri când ți-e viața mai dragă. Plus multe alte ajustări minore care pot îmbunătăți experiența de joc.
O să fiu sincer cu voi, mi-a fost teamă că interacțiunile faine cu dezvoltatorii și comunitatea mă vor face părtinitor. Am crezut că acest lucru a influențat major faptul că mi-a plăcut jocul. Dar mă bucur că am luat o pauză înainte să scriu acest review. Iar acum mi-e clar că jocul este pur și simplu super. Inițial plănuiam să-i ofer un 8/10. Dar după ce m-am uitat din nou peste note și am cântărit aspectele pozitive negative am ajuns la o concluzie: BioGun merită lejer un 9/10.
Prețul de 19,50 € este mai mult decât justificat pentru experiența și conținutul pe care le oferă. Îl poți găsi frecvent la vânzare pentru 14,62 €. Iar acum este puțin redus și îl puteți lua pentru 17,55 €. Din nou, merită banii indiferent de cât veți da pe el.
Cei de la Dapper Dog Digital au lansat și un roadmap cu planurile lor de viitor. Acesta include conținut nou pentru joc, precum și o campanie de Kickstarter prin februarie. Scopul lor este să strângă suficienți bani ca să porteze jocul pentru console. Ori suficienți bani pentru trei DLC-uri. Acum n-o să vă zic să aruncați cu bani pe ei. Dar dacă vă place BioGun și vreți mai multe în acest univers, n-ar trebui să fie o decizie dificilă. Iar dacă nu vă place, nu vă place.
Cam asta e de la mine. Ne auzim curând cu un nou review!
Jucat pe: PC
Lansare: 31 iulie 2024
Developer: Dapper Dog Digital
Publisher: Dapper Dog Digital

Review de Constantin Dumitru