Cu adevărat un joc în care elementele cozy și haotice se îmbină plăcut
Salutare, lume. Constantin aici cu o nouă recenzie de pe tărâmul jocurilor cozy. Experiența cu Bandle Tales: A League of Legends Story nu m-a speriat suficient de tare încât să mă întorc la jocurile mele souls-like. Așa că mi-am mai încercat o dată norocul pe tărâmul necunoscut al jocurilor cozy – de data aceasta cu succes. Aparent, a doua oară a fost cu noroc, și sunt cu atât mai fericit încât Lil’ Guardsman este primul joc lansat de studioul indie Hilltop Studios și publicat de cei de la Versus Evil și tinyBuild anul acesta, pe 24 ianuarie. Deși am avut șansa să-i cunosc personal pe Scott și Artiom, fondatorii Hilltop Studios, vă asigur că voi tăia în carne vie când vine vorba de probleme sau elemente care ar putea fi îmbunătățite.
Ce-ai face dacă la 12 ani ai fi forțat(ă) să lucrezi în locul tatălui tău, ca el să poată băga bani la pariuri?
Aceasta e dilema care îi dă bătăi de cap lui Lil, protagonista noastră, pe parcursul întregului joc. Ceea ce începe deja suspicios ca o înlocuire doar pentru o zi a tatălui său pe postul de gardian la porțile regatului fictiv Sprawl se transformă în job cu normă întreagă pentru Lil, atunci când forțele care ghidează regatul din umbră realizează potențialul pe care aceasta îl are – asta și faptul că își face treaba mult mai bine decât tatăl să ahtiat după pariuri. Înarmată cu o serie de indicații pe care le primește de la conducere, o trusă de ustensile cu puteri supranaturale și intuiția unui copil de 12 ani care în mod clar nu e calificat pentru acest rol, Lil ghidează soarta regatului în funcție de personajele pe care le lasă să intre în regat și cele cărora le refuză accesul.
Dacă tot vorbim despre personaje, trebuie să laud scriitorii din spate pentru ideile pe care le-au folosit în crearea acestora, deoarece multe dintre ele sunt referințe la personaje arhicunoscute din cultura pop, dar cu miiiiici ajustări ajustări comportamentale. Astfel, o să ai ocazia să întâlnești vizitatori precum o Cenușăreasă cu șorțul pătat de ceva ce pare a fi gem de vișine, un Gandalf puțin mai fumat decât ar trebui sau chiar niște vânători de fantome nu prea pricepuți.
Ceea ce adaugă savoare acestor personaje sunt tocmai aceste mici detalii pe scriitorii le-au întors și le-au răsucit ca să ofere un umor aparte seriei. Vă pot spune cu mâna pe inimă că am râs în hohote de-a lungul jocului datorită dialogurilor creative pe care a trebuit să le am cu acești vizitatori și nu numai. Ba mai mult, atunci când crezi că tot ce vei avea de făcut e să decizi cine intră în regat și cine nu, jocul adaugă diferite întorsături de situație, te pune să călătorești prin regat și să participi la alte evenimente decisive pentru viitorul acestuia – din nou, cam multă responsabilitate pentru o puștoaică de 12 ani. Iar dacă vrei să fii sigur că ai luat cea mai bună decizie, ai face bine să caști ochii și urechile la indiciile oferite de dezvoltatori prin intermediul dialogurilor și indicațiilor de la superiorii tăi.
Oare ce face acest buton?
Gameplay-ul este intuitiv încă de la început: la postul de gardă ai 3 manete care îți permit să lași pe cineva înăuntru, să-i refuzi accesul sau să-l trimiți la mititica. Ca să iei una dintre aceste decizii trebuie să chestionezi vizitatorii și să îi determini să-ți împărtășească motivele reale pentru care vor trecere liberă. În ajutor îți vin o serie de indicații de la marile puteri care controlează regatul (pe care le poți suna convenabil la telefon), precum și ustensile precum: un inel care decodează mesaje secrete și nu numai, un ser al adevărului, un scanner cu raze X, un detector de metale și un bici pentru că de ce nu. Ele funcționează cu ajutorul unor cristale; primești 5 cristale inițiale, câte 3 la început de fiecare tură de gardă, și poți crește numărul de sloturi pentru cristale sau să cumperi mai multe pe parcursul jocului.
Atât faptul că discuți cu cineva, că folosești una dintre ustensile sau că suni un prieten îți consumă una dintre cele maxim 3 acțiuni disponibile pentru fiecare dialog, după care trebuie să iei decizia: lași vizitatorul să intre, îl trimiți la plimbare sau la pârnaie. Fiecare decizie îți va fi evaluată de joc și vei primi un punctaj. Iar la final de tură, vei avea un scor mediu pe baza deciziilor. Folosește prea puține acțiuni și riști să lași în regat un psihopat criminal; folosește prea multe acțiuni și riști să enervezi un oficial important sau pe cineva cu treburi urgente. Unele decizii vor afecta viitorul regatului, iar dezvoltatorii au fost suficient de îngăduitori încât să îți spună care. Din fericire, jocul îți oferă încă o ustensilă extra care îți permite să dai timpul înapoi (pentru un număr limitat de ori) atunci când crezi că ai dat-o de gard prea tare.
După cum am menționat anterior, distracția nu se termină odată cu tura de gardă. Pentru că ești un copil foarte matur, trebuie să călătorești și în alte locații din regat pentru a rezolva probleme multor altor adulți care sunt prea incompetenți – uneori chiar te vei întreba cum de au ajuns să dețină funcțiile pe care le au. Nu vă voi da prea multe detalii despre aceste activități extra ca să nu vă stric surpriza. Dar vă voi spune că în aceste activități extra puteți debloca o mulțime de sfârșituri subite și dramatice ale poveștii – eu am început să le verific dinadins, ca să le colecționez pe toate.
Nu am întâlnit dificultăți neprevăzute în materie de gameplay și totul a mers ca uns. Există însă o serie de îmbunătățiri pe care le recomand dezvoltatorilor:
- Făcând stream live cu acest joc, am simțit nevoia unor scene de recapitulare, ca toată lumea să știe unde ne aflăm pe parcursul poveștii, chiar dacă sunt persoane noi care vin pe stream sau doar oameni mai uituci.
- Ar fi utilă o narare a deznodământului fiecărui personaj, în loc să mi se arunce 2-3 blocuri de text pe care să trebuiască să le citesc. Sugerez acest lucru fiindcă este implementat pentru deznodământul final al fiecărui personaj la final de joc.
O direcție artistică și un sunet ce te fac să te simți confortabil
Am fost foarte mulțumit de aspectul vizual pentru Lil’ Guardsman. Fără culori prea stridente, fără glitch-uri grafice, fără elemente greu de distins. Fiind o aventură bazată pe text, textul a fost mereu lizibil și nu am întâmpinat dificultăți de citire sau erori gramaticale. Iar muzica liniștită a completat peisajul de poveste. Iar dacă simți nevoia să schimbi muzica ambientală, ți se oferă un tonomat de unde poți face asta. Sincer, nu am simțit când au trecut orele în Lil’ Gursdman datorită întregului ambient și abia aștept să-l joc din nou, ca să deblochez restul secretelor.
Tobele, vă rog!
Cu excepția micilor îmbunătățiri menționate, Lil’ Guardsman e o aventură point-and-click plină de umor și (la momentul potrivit) de sentimente. O să râzi, o să recunoști multe dintre referințele pe care dezvoltatorii le-au făcut și o să vrei să joci din nou doar de dragul a vedea cât de nebunești sunt deciziile pe le vei lua și consecințele lor. Dacă ar fi să-i dau o notă în funcție de propriul lor sistem de evaluare din joc, aș zice 3.75 din 4 stele. Dacă ar fi să le dau o notă în sistemul clasic, ar fi 9 din 10. Cert e că m-a impresionat plăcut și acum înțeleg de ce Xbox l-a inclus în februarie în ediția lor de Xbox Indies Select, precum și de ce Game Development World Championship i-a oferit premiul pentru “Cel mai bun joc comercial realizat de o echipă de dezvoltatori extinsă” în aceeași lună.
Jucat pe: PC
Lansare: 23 Ianuarie 2024
Developer: Hilltop Studios
Publisher: Versus Evil, tinyBuild
Recenzie de Constantin Dumitru