Un metroidvania sinistru
Voidwrought este titlul care mi-a trezit interesul pentru Kwalee și ce publică pentru PC. Ei erau cunoscuți mai mult ca publisher pentru jocuri mobile. Dar acum au inclus niște titluri interesante precum ROBOBEAT. Precum și Spirit of the Samurai, care apare imediat, pe 12 Decembrie. Destul despre ce au publicat și vor publica totuși. Suntem aicișaia pentru Voidwrought. Acesta este dezvoltat de oamenii de la Powersnake, un studio indie din Suedia. Iar lansarea s-a a avut loc pe 24 Octombrie. Înainte să vin pe viața lor și să tai și spânzur jocul… gamer-ul din mine vrea să le mulțumească pentru cât de prezenți sunt în rândul comunității. Mereu găsești unul sau doi dintre dezvoltatori care răspund întrebărilor, ajută oamenii care nu știu unde trebuie să meargă, le ascultă feedback-ul și se ocupă de bug-uri pe măsură ce apar. Pur și simplu îmi plac echipele mici care înțeleg cât de aproape pot fi de comunitate. Iar dacă tot vorbim de bug-uri, mi-au pus numele în credits după ce i-am ajutat să rezolve câteva dintre ele. Uitați de vă minunați!
Ce călătorie te așteaptă?
În Voidwrought joci rolul lui Advent, tipicul protagonist silențios pentru care faptele vorbesc mai mult. Acesta ia naștere într-un mod similarul cu micuțul personaj din Hollow Knight. Spre deosebire de omologul său, Advent nu are prea mult de umblat până dă de cineva care să-i explice cum stau lucrurile. El este întâmpinat de Namun, un NPC similar în aparență cu zeul hindus Shiva. Odinioară pietrificată, ea îți face o ofertă de nerefuzat: să-i găsești restul fraților în schimbul ajutorului său. Dar cine sunt Namun și frații săi? Sau ce scop are personajul nostru. Vom afla pe măsură ce explorăm Arhipelagul Gati, locul în care se desfășoară acțiunea jocului. Vom întâlni de-a lungul călătoriei noastre diferite alte personaje. Unele ne vor trimite în misiuni. Unele ne vor vinde obiecte care mai de care mai odioase. Iar altele ne vor ajuta să înțelegem mai bine contextul în care ne aflăm.
Nu simt că aflăm prea multe detalii despre poveste și context din păcate. Există 20 de tablete de piatră care ar trebui să ne prezinte evenimentele din trecut, pe lângă poveștile pe care le adunăm doar explorând. Iar jocul în sine este o experiență destul de concentrată. Am văzut oameni care l-au terminat în 8 ore doar urmând obiectivele principale. Mie mi-a luat undeva la o zi și 47 de minute ca să îl termin 100%, dacă e să mă iau după ceasul din joc. Iar dacă e să mă iau după Steam, 38 de ore. Dacă timpul meu sună înspăimântător, ține-ți minte că nu am beneficiat de vreun ghid. A fost chiar distractiv să cooperez cu alți jucători și dezvoltatorii în Discord ca să-mi dau seama unde găsesc tot ce se poate găsi.
Nici de personajele pe care le-am întâlnit nu m-am atașat. Au fost pur și simplu un alt pas în drumul spre destinația finală. Pe unele trebuie să le vizitezi mai des pentru upgrade-uri și pentru a debloca noi regiuni. Dar cam atât.
De asemenea, unele elemente ale poveștii se suprapun mult prea bine cu Hollow Knight. Nu pot să vă spun mai multe fără să vă dau mare spoiler de pe Târgu Ocna. Și înțeleg nevoia de a folosi surse de inspirație. Pur și simplu nu-mi place când se refolosește ceea ce deja există.
Dacă ești fanul jocurilor cu mai mult de un final, Voidwrought o să îți satisfacă această nevoie. Acesta include un final normal dar și unul alternativ, adevărat. Dar va trebui să muncești ceva mai mult pentru cel de-al doilea. Evident, n-o să-ți stric plăcerea de a descoperi toate condițiile necesare. E mult mai fain dacă afli pe cont propriu, nu?
Aș spune că povestea îți face treaba per total. Aceasta nu e în centrul atenției când vine vorba de joc. Sau cel puțin nu se simte că ar fi. Dar îți oferă un motiv suficient de bun ca să avansezi și să descoperi misterele acestei lumi în prag de colaps.
Să trecem la căsăpit inamici, nu?
Îți vei începe aventura în stilul clasic metroidvania: fără prea multe abilități sau arme în arsenal. Ai la dispoziție atacul principal, poți sări și… cam atât. Din fericire nu va trebui să te iei la trântă cu toți băieții răi fiind atât de slab echipat. Doar dacă nu vrei să-ți dai singur provocări. Vei debloca upgrade-uri pentru vitalitate, atac, precum și abilități care-ți dau voie să accesezi noi zone. Aceste abilități sunt destul de standard: dash, săritura dublă, abilitatea de a te agăța de suprafețe etc. Cea mai inovativă abilitate este “Slither”, care te transformă într-o minge de materie întunecată ce se poate strecura prin crăpături.
O modalitate suplimentară care să te ajute în luptă este sistemul de Souls(Suflete). Le poți obține ca răsplată pentru misiuni, le poți găsi în lumea jocului, le poți cumpăra sau le poți debloca după ce învingi inamici puternici. Sunt cam același lucru precum charm-urile din Hollow Knight. Diferența este că poți echipa doar trei dintre ele simultan. Dar le poți și schimba între ele oricând dorești, chiar dacă nu te afli la un save point sau când te bați. Acest sistem oferă flexibilitate în luptă fără să fie ușor de abuzat. Pur și simplu îmi place că pot alege între Souls care se potrivesc mai bine în confruntări și cele mai bune pentru explorat. Chiar ajută atunci când ai de rezolvat un puzzle cu platforme și ți-ar prinde bine câteva vieți suplimentare.
Acum vom întrerupe programul publicitar pentru câteva sfaturi pentru căutătorii de secrete: echipați The Fetid din lista de Souls când mergeți la vânătoare de secrete. Emite un nor de otravă care lovește zidurile false și te ajută să le depistezi ușor.
Aș vrea să-i laud pe dezvoltatori și pentru cum au implementat The Explorer. Acest Soul afișează conturul camerelor pe care nu le-ai vizitat încă. Partea faină este că e nevoie să-l echipezi o singură dată. Zonele vor rămâne afișate pe hartă permanent chiar și dacă îl înlocuiești după. Mi se pare o implementare inteligentă, care nu te obligă să utilizezi un Soul inutil.
Nu în ultimul rând, cu cât mai repede cumperi The Assassin, cu atât mai devreme vei avea un dash ce trece prin inamici. Dash-ul normal nu îți permite acest lucru.
Toate acestea fiind spuse, nu m-am simțit încurajat să folosesc foarte multe dintre aceste Souls. Le-am găsit pe cel OP devreme. Am continuat să le folosesc. Le-am dat bătaie la fund inamicilor în stil mare. Și le-am mai schimbat din când în când, când am mers la vânătoare de secrete.
Situația a stat similar legat de celălalt sistem ofensiv: Relics (Relicvele). Dacă Souls oferă bonusuri pasive, Relics oferă bonusuri active la o apăsare de buton. Din păcate, doar două dintre ele par demne de utilizat. În primul rând, vorbesc despre Claws of Rahtek, care oferă un bonus de damage. În al doilea rând, vorbesc despre Festering Spores – acesta oferă un efect similar cu The Fetid și efectiv poți dubla cât damage produci doar plimbându-te cu norii de otravă.
Poți echipa doar două Relics simultan. Și ai nevoie de Void Charges ca să le folosești – inițial ai două, dar poți crește numărul la șapte. Tot ce ai de făcut ca să le recuperezi după ce le-ai folosit este să te odihnești la un save point, să folosești opțiunea de fast travel sau să lovești inamici. Doar țineți minte că nu puteți spama aceste abilități la infinit – acestea au un temporizator. Și mi-aș dori să avem și un avertisment audio atunci când s-au reîncărcat, nu doar unul vizual. E mai dificil să fii atent la bara de Relics în mijlocul luptelor.
Ultimele upgrade-uri pe care le poți găsi cresc damage-ul atacului tău principal. Și crede-mă pe cuvânt când îți spun că îți vor face viața muuult mai ușoară. Acestea sunt blocate de puzzle-uri și trebuie să folosești un item numit Ancient Cipher ca să acessezi seifurile în care se află. Din fericire avem noroc, deoarece au plasat mai multe astfel iteme decât ai nevoie în joc. Spun “noroc” pentru că face viața jucătorilor casual mult mai ușoară. Le vor putea găsi mai rapid fără să caute și în gură de șarpe.
Ce să mai, e util că poți poți debloca cele mai puternice Souls și Relics relativ repede. Dar acest lucri vine la pachet cu un deficit: trivializează jocul enorm. Prin asta vreau să spun că doar primii doi boși mi-au pus probleme reale, deoarece nu eram echipat corespunzător. Pentru restul doar am încasat loviturile direct în timp ce i-am șters din existență rapid. Dezvoltatorii au menționat că vor face ajustări în acest sens. Dar și faptul că nu au vrut să facă aceste lupte prea dificile. Are sens până la un punct, deoarece drumul principal pe care trebuie să-l urmezi este destul de flexibil. Iar atunci nu vrei ca jucătorii tăi să-și smulgă părul din cap fiindcă a întâlnit un inamic prea puternic. Dacă ar fi să ofer o soluție, aș recomanda să le reducă vitalitatea și să le ajusteze tiparul de atac și frecvența. În modul acesta jucătorii ar trebui să simtă că dau piept cu o provocare, dar și că nu pierd mai mult timp decât ar trebui pentru a înfrânge un boss.
Că tot am menționat, chiar ai multă libertate în materie de ce zone poți explora. Abilitățile pe care trebuie să le deblochezi nu te împiedică într-un mod iritant să accesezi diverse regiuni. Ai nevoie doar de puțină creativitate în modul care folosești ce ai deja, puțin pogo pe inamici zburători și poți ajunge efectiv oriunde îți dorești. Se aplică și când cauți secrete sau vrei să ajungi în zone ascunse: uneori poți fi o combinație de abilități pe care le ai deja în loc de cea care se potrivește mănușă. Dar această libertate nu vine fără consecințe. Te poți pierde extrem de ușor. Li s-a întâmplat altor jucători. Mi s-a întâmplat și mie. În cazul meu, am bâjbâit vreo 3 ore după primele 2 ore de joc. Nu se întâmplă prea des să nu știi unde să apuci, dar se întâmplă.
Credeați că scăpați fără să menționez pin-uri pentru hărți într-un metroidvania? Slabe șanse. Din fericire, Voidwrought are o mulțime. Poți marca harta pentru un număr nelimitat de ori. Le poți personaliza. Și îmi place cum auzi un efect sonor atunci când schimbi între diferitele tipuri pe care le poți folosi. Și cum nu există niciun sunet atunci când ai șters unul. Ajută destul de mult atunci când ai cursorul deasupra unuia și nu știi dacă a fost șters de tot sau doar înlocuit.
Faptul că harta are regiunile colorate în mod diferit nu mai e o surpriză în ziua de azi. Dar îmi place cum au ales culori și simboluri diferite pentru anumite camere-cheie. Mai exact, avem:
- Violet și simbol stea pentru Chambers of Reflection – aceste sunt punctele unde poți salva jocul;
- Galben și vortex pentru Void Gates – acestea sunt punctele de fast travel;
- Albastru și ochi pentru Vaults – acestea sunt camerele care conțin puzzle-uri și upgrade-uri pentru atac;
- Alb și spirală pentru Simulacrums – aici deblochezi noi abilități.
Poți alege și cât de puternic să fie zoom-ul atunci când accesezi harta. Ai de ales între “Near”, “Mid” și “Far”. Eu am ales “Far” încă de la începutul jocului. Îmi place să știu unde sunt și pe rute pot apuca.
Alegerea de a separa punctele unde poți salva jocul și cele de fast travel mi se pare ciudată. Mai ales fiindcă le poți găsi unele lângă altele de cele mai multe ori. Ar avea mai mult sens să existe o singură cameră care să aibă ambele funcționalități. Ce-i drept, ceva mai târziu vei debloca un punct de salvare în propria bază care îți permite să te întorci la penultimul accesat. Dar până atunci deja ai acces la un Void Gate care îți permite să le accesezi pe toate celelalte din afara bazei.
Iar dacă tot vorbim despre locații în care salvezi jocul, trebuie să menționez că jocul îți păstrează banii strânși și te resuscitează la ultima locație unde ai salvat în caz de ești hăcuit. Acest lucru se întâmplă indiferent de cât de multe ori personajul dă colțul. Poate pentru unii dintre voi nu sună bine. Mie îmi sună util, deoarece salvează timp pe care l-aș petrece ca să-mi recuperez banii sau să farmez din nou în caz de îi pierd. Pur și simplu nu mă mai interesează modurile în care jocul este făcut să dureze mai mult artificial.
Moneda principală din joc se numește Ichor. O poți obține fie executând inamici, fie distrugând grămezi ascunse în camere secrete. Alte tipuri de monezi de schimb sunt Divine Remnants, Trace Metals și Artifact Fragments – diferite combinații dintre acestea îți permit să cumperi noi Souls și Relics. Atunci când înfrângi un boss primești Progenitor Flesh, care poate fi folosit fie pentru misiuni, fie pentru… un secret pe care vi l-au pregătit oamenii de la Powersnake. De asemenea, poți găsi o serie de acoliți – niște fanatici ce fac parte dintr-un cult ce se închină la Void – care te vor ajuta să excavezi noi zone în bază. Plus, poți găsi/cumpăra Ancient Ciphers pentru a debloca seifurile care conțin upgrade-uri pentru damage.
Iar dacă nici tu nu consideri un joc terminat dacă nu ai găsit tot ce se poate găsi, atunci Compendiumul va fi cel mai bun prieten al tău. Sigur, acesta înregistrează toate abilitățile deblocate, părțile de poveste găsite și inamicii pe care i-ai înfrânt. Dar conține informații și despre câte secrete mai ai de găsit într-o zonă până nu mai rămâne nimic. Și credeți-mă, o să aveți bătăi de cap în a le găsi și fără această funcționalitate.
Din fericire, am auzit că au schimbat cum funcționează charmul The Explorer de când am jucat ultima dată. Înainte arăta doar conturul camerelor neexplorate. Acum oferă și semnale atunci când ești aproape de secrete.
Câteva gânduri de final pe partea de gameplay:
- Design-ul și tiparele de atac ale unor inamici sunt asemănătoare celor din Hollow Knight. Vorbesc despre inamici precum Aspid Mother care dă naștere mai multor pui. Sau Flukemon, care se împarte în două atunci când este înfrânt. Atacul principal și animația pentru distrus ziduri din piatră este și ea similară. Asta poate fi de bine sau de rău, în funcție de câtă inovație/familiaritate îți dorești în jocurile metroidvania pe care le joci.
Diferențiatorul pentru acești inamici este reprezentat de direcția artistică și animațiile unice atunci când îi execuți.
- Apreciez că Ichor-ul plutește automat către personajul principal după ce înfrângi inamici sau spargi grămezi de Ichor. Nu sunt mare fan să mă arunc în zone cu țepi sau să-mi pară rău că pierd niște monezi pentru care am luptat ca să le obțin.
- Bug-ul pe care i-am ajutat pe dezvoltatori să-l rezolve ține de Camera Shake. Animațiile și momentul în care arenele se închid sunt încetinite dacă ai Camera Shake setat la 0. Acest lucru te face să pierzi timp cu animațiile, dar și să obții recompensele de după arene fără să te lupți. Teoretic a fost rezolvat. Dar dacă dați de aceeași problemă doar setați Camera Shake la valoarea minimă și va dispărea.
- Cel de-al doilea boss pe care l-am întâlnit avea pur și simplu prea multă viață. Iar după multiple încercări eșuate, și-a dat duhul după o singură lovitură în faza sa finală. Am observat că au ajustat confruntarea de atunci.
- Am dat de frame drops din când în când. Nimic care să facă jocul complet nefuncțional. Doar să știți că e posibil să se întâmple.
- Un detaliu drăguț este că personajul își lasă costumul în urmă atunci când se contopește cu diferite mașinării pentru a le opera.
- Urmăriți lanternele violet! Acestea vă vor conduce către puncte unde puteți salva dacă vă aflați pentru prima dată în acea regiune.
- Nu puteți obține toate achievement-urile într-o singură tură de joc fără save-scumming. În caz contrar, veți obține toate recompensele din spatele misiunilor indiferent de alegerile făcute. Doar că nu veți experimenta celălalt final al misiunii.
- Țineți minte puzzle-urile din seifuri despre care am vorbit? Ei bine, acestea sunt repetitive. Trebuie doar să învârtiți o serie de inele până ce formează aceeași imagine de fiecare dată. În ceea ce mă privește, jocul poate la fel de bine să le excludă de tot.
- Am trecut prin joc folosind un controller de PlayStation 4, iar interfața a fost ușor de naivat. Nu am nicio plângere legat de meniuri sau inventar.
Direcția artistică este decentă. În schimb, muzica este fenomenală 🔥
Fiecare regiune are propria identitate vizuală și vedem elemente din hinduism sau Egiptul Antic ce se contopesc cu aspecte moderne precum fabrici sau ființe mecanice. Există și suficientă varietate în materie de inamici în fiecare locație vizitată. NPC-urile și boșii nu par că aparțin din alt film nici ei. Nu pot spune că am fost impresionat teribil. Și nici că este ceva greșit pe partea vizuală. Este pur și simplu ok.
Dar vorbește-mi despre muzica din joc și deja mi-ai atras atenția. Muzica are “greutate” și profunzime în Voidwrought. Se cuibărește sub pielea ta și te face să experimentezi luptele și mediul jocului ca și cum ai fi acolo. Jouni Valjakka a făcut o treabă de minune în a captura sentimentele și emoțiile fiecărei regiuni și lupte cu boșii printr-un mix de metal, antichitate și obscuritate. Mai știți lupta cu cel de-al doilea boss care mi-a dat dureri de cap? Coloan sonoră din spate m-a făcut să nu-mi pară atât de rău atunci când eșuam. Vă las link-ul cu OST-ul jocului aici, ca să nu ziceți că vorbesc prostii.
Verdict Final
Voidwrought este un metroidvania sumbru care îți oferă multă libertate în materie de explorare și cum vrei să avansezi povestea. Ai la dispoziție toate abilitățile la care te-ai aștepta de la un astfel de joc, plus câteva extra. Stilul de luptă se îndreaptă mai multe spre hack’n’slash. Este un joc ușor de navigat în mare parte, chiar dacă te vei pierde cel puțin odată. Backtracking-ul este ușor deoarece ai acces la un număr infinit de pin-uri pentru hartă. Ai multe secrete de descoperit, iar exploratul pare cea mai interesantă parte a jocului. Este ușor de navigat prin UI. Iar muzica este ilegal de bună.
N-aș zice că există prea multe aspecte contra. Punctele de fast travel și cele unde salvezi sunt separate. Povestea și personajele nu sunt memorabile. Și chiar dacă îmi place stilul de luptă, inamicii devin foarte ușor de înfrânt într-un ritm rapid.
Mai mult aș zice că nu aduce suficientă noutate pentru mine, din moment ce unii inamici, unele tipare de atac și elemente vizuale par împrumutate sau refăcute.
Ce am spus când am vorbit despre direcția vizuală poate fi valabil pentru joc ca întreg. Nu pot spune că am fost impresionat teribil. Și nici că face ceva greșit. Este pur și simplu ok. Primește un 6/10 de la mine.
Îl puteți găsi pe Steam la 19,50€ în mod normal. Dar și la 15,60€ în perioada reducerilor, cum au fost primele două săptămâni de la lansare. Consider cel de-al doilea preț în concordanță cu ce oferă jocul ca pachet și experiență. Așa că mergeți de vânați acele reduceri.
Mai știm de la dezvoltatori și că lucrează în mod activ la un mod de New Game+. Și consideră să adauge și alt conținut nou, în funcție de succesul jocului. Am speranțe pentru viitorul jocului, deoarece îi știu pe oamenii din spate. Dar, în același timp, trebuie să văd și că livrează înainte să le dau votul meu de încredere.
Jucat pe: PC
Lansare: 24 Octombrie 2024
Developer: Power Snake
Publisher: Kwalee
Review de Constantin Dumitru